«اَبَرزنان»؛ آکادمی فوتبال دختران نوجوان در بولیوی

آکادمی فوتبال زنان در بولیوی
آکادمی فوتبال زنان در بولیوی Copyright las super poderosas
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«زنان هم می‌توانند فوتبال بازی کنند. این توپ و این زمین مال همه است.»

آگهی

کارمن پوتزو، مرّبی پیشین فوتبال زنان و خبرنگار ورزشی، با آکادمی فوتبال زنان که در بولیوی راه اندازی کرده، در حال تربیت نسل تازه‌ای از زنان فوتبالیست است.

او آکادمی خود را «اَبَرزنان» نامیده است و امسال به ‌پاس تلاش‌ پیگیر برای آموزش فوتبال و اخلاق‌ ورزشی به نوجوانان، از سوی شرکت گاز پرام برندهٔ جایزهٔ ویژهٔ این دورهٔ «فوتبال برای دوستی» شد.

او با برنامه‌ای به‌نام «شوت کردنِ همه‌گیری به‌بیرون» مجموعه‌ای از مهارت‌های فوتبال را به دختران نوجوان آموزش می‌دهد.

کارمن پوتزو می‌گوید جایزهٔ اخیر قطعا برایش بسیار مهم بوده، به‌ویژه ازآن‌رو که آکادمی او با یکصد مدرسهٔ فوتبال دیگر در دنیا برای این جایزه رقابت کرده است. وی معتقد است که حالا بسیار امیدوارتر از پیش راه خود را ادامه خواهد داد.

یورونیوز
آموزش آنلاین فوتبال به دختران نوجوانیورونیوز

بولیوی، از نظر برابری اجتماعی زنان و مردان در میان ۱۵۳ کشور جهان در ردهٔ ۴۲ جای دارد که در آمریکای لاتین از باقی کشورها بالاتر به‌شمار می‌آید. اما زنان این کشور همچنان در معرض نابرابری و خشونت هستند.

دخترانی که عضو آکادمی فوتبال‌ «ابرزنان» نیز از این قاعده مستثنا نیستند و رقیبان پسر زیادی دارند که به آنها می‌گویند فقط پسران حق دارند فوتبال بازی کنند. اما این آکادمی کوشیده بخت برابری به این دختران جوان بدهد. این آکادمی کار خود را با ۱۴ نوجوان آغاز کرده بود اما امروز تعداد این دختران به ۹۰ نفر رسیده است.

خانم پوتزو می‌گوید با دختران و پسران به‌شکل برابر برخورد نمی‌شود و می‌افزاید: «همیشه به پسرها اهمیت بیشتری می‌‌دهند،‌‌ می‌گویند که پسران قوی‌ترند و ورزش کار آنهاست.» وی می‌گوید: «اما زنان هم می‌توانند فوتبال بازی کنند. این توپ و این زمین مال همه است.»

او برای نمونه به شاریز، بازیکن ۱۳ ساله‌‌ای اشاره می‌کند که چون مادرش فوت کرده، برای نگهداری از خواهر و برادر کوچکترش به پدر خود کمک می‌کند. خانم پوتزو می‌گوید که گاهی خودش از خواهر و برادر شاریز نگهداری می‌کند تا این دختر بتواند بیاید و تمرین کند.

اما برای تربیت زنانی که قهرمان، مربی و رهبر باشند به چیزی بیش از مهارت‌های فوتبال نیاز است. از همین روست که آکادمی «اَبَرزنان» تصمیم گرفته تمامی ۹ ارزشی را که از سوی برنامهٔ «فوتبال برای دوستی» تبلیغ می‌شود به شاگردانش بیاموزد. دوستی، برابری، سلامت، و انصاف همگی جزو این ارزشها هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تاهیانا بردجا که عضو تیم ملی زنان زیر ۱۷ سال بولوی است می‌گوید این ارزشها نه فقط در زمین فوتبال که در زندگی روزانه هم بسیار یاریگر‌اند. او می‌گوید آنها که فوتبال بازی می‌کنند دوستان بیشتری دارند، افراد بیشتری را ملاقات می‌کنند، ارزش‌ها را می‌آموزند، و یاد می‌گیرند که چطور همزمان لذت ببرند و صبور و منضبط باشند و محترمانه برخورد کنند.

خانم پوتزو می‌گوید: «می‌خواهیم ببینیم که بازیکنان ما با ارزش‌هایی که می‌آموزند واقعا در زمین می‌جنگند. آن وقت حتی اگر ببازیم با افتخار باخته‌ایم و اگر ببریم هم با افتخار برنده می‌شویم.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ویدئو؛ پاکسازی دریاچه اورو اورو بولیوی از زباله

یوفا: تمدید مجوز پنج تعویض در هر بازی؛ امکان بزرگتر شدن فهرست ۲۳ نفره تیم ها

فوتبال برای دوستی؛ رکوردشکنی شمار ملیت‌های حاضر