هزاران الجزایری در دومین سالگرد جنبش «حراک» به خیابان آمدند

تظاهرات در الجزایر
تظاهرات در الجزایر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنبش حراک سال ۲۰۱۹ و پس از اعلام نامزدی مجدد عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و به کناره‌گیری رئیس جمهوری کهنسال و بیمار وقت این کشور منجر شد.

آگهی

شهر خراطه واقع در شرق الجزایر روز سه‌شنبه صحنه حضور هزاران تظاهرکننده بود که برغم محدودیت‌های کرونایی برای گرامیداشت دومین سالگرد قیام مردمی حراک به خیابان‌ها آمده بودند.

جنبش حراک سال ۲۰۱۹ و پس از اعلام نامزدی مجدد عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و به کناره‌گیری رئیس جمهوری کهنسال و بیمار وقت این کشور منجر شد.

حراک در واقع نخستین اعتراضات گسترده مردمی پس از جنگ داخلی الجزایر بود که به صورت مسالمت آمیز در سراسر کشور برگزار شد و پس از استعفای بوتفلیقه نیز در مخالفت با نامزدی چهره‌های نزدیک به رئیس جمهوری پیشین این کشور ادامه یافت.

شهروندان الجزایری در حالی روز سه شنبه با حضور در خیابان‌های خراطه دومین سالگرد این قیام مردمی را گرامی داشتند که از این شهر به عنوان خاستگاه اصلی جنبش حراک نام برده می‌شود.

بدین ترتیب نخستین تجمع اعتراضی به نامزدی بوتفلیقه برای تصدی پنجمین دوره ریاست جمهوری در الجزایر شانزده فوریه سال ۲۰۱۹ به صورت خود جوش با حضور هزاران نفر در شهر خراطه شکل گرفت.

این تظاهرات یک هفته بعد در روز ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۹ به الجزیره و سپس به دیگر شهرهای این کشور گسترش یافت تا زمینه شکل گیری یک جنبش مردمی بی سابقه در الجزایر فراهم شود.

حامیان جنبش حراک که خواهان برچیده شدن نظام به جای مانده از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۶۲ هستند پس از وقفه‌ای یک ساله به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سالگرد این جنبش بار دیگر با در دست داشتن پرچم‌های الجزایر و سر دادن شعارهای استقلال طلبانه، در مخالفت با دستگاه حاکم به خیابان آمدند.

AP Photo
تظاهرات حامیان جنبش هیراک در شهر خراطه الجزایرAP Photo

معترضان معتقدند که عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری فعلی الجزایر با تقلب و با دسیسه نظامیان در راس قدرت فرار گرفته است.

تظاهرکنندگان همچنین خواستار تشکیل یک دولت مدنی و به دور از نفوذ ارتش و چهره‌های منتسب به دولت‌‌های پیشین هستند. آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی، آزادی بیان و مطبوعات و استقلال و آزادی دستگاه قضایی از جمله دیگر مطالبات معترضان و حامیان جنبش حراک است.

یک نهاد مدنی موسوم به کمیته ملی آزادی زندانیان در الجزایر در گزارشی اعلام کرده که هم اکنون دست کم ۷۰ فرد مرتبط با جنبش حراک و یا در ارتباط با آزادی‌های فردی تحت بازداشت در زندان‌ها قرار دارند.

گفته می‌شود که شمار زیادی از تظاهرکنندگان و حامیان جنبش حراک از نقاط مختلف کشور خود را به شهر خراطه رسانده بودند تا بتوانند در دومین سالگرد این قیام مردمی شرکت کنند.

در این تظاهرات همچنین جدا از فعالان و کنشگران، چهره‌های مختلف سیاسی از جمله رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی - اجتماعی در این کشور نیز حضور داشتند.

تظاهرات سیاسی در الجزایر به دلیل مقرارت وضع شده از سوی دولت برای مقابله با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ ممنوع است.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی این تجمع بزرگ اعتراضی در حالی روز سه شنبه برگزار شد که اغلب تظاهرکنندگان ماسک به صورت نداشتند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی الجزایر؛ شهروندان در مشارکتی کم‌شمار آری گفتند

برادر بوتفلیقه، رئيس جمهوری سابق الجزایر به ۱۵ سال حبس محکوم شد

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟