تهران: نفتی که آمریکا با دزدی دریایی توقیف کرده متعلق به دولت ایران نیست

نفت‌کش ایرانیِ فورچون که در ساحل ونزوئلا لنگر انداخت
نفت‌کش ایرانیِ فورچون که در ساحل ونزوئلا لنگر انداخت Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر توقیف یک نفت‌کش حامل نفت ایران گفت که این محموله متعلق به دولت ایران نیست اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی‌دهد که آمریکایی‌ها با این اقدامات «راهزنی دریایی» می‌کنند.

آگهی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به اقدام اخیر آمریکا مبنی بر توقیف یک نفت‌کش حامل نفت ایران گفت که این محموله متعلق به دولت ایران نیست اما این موضوع واقعیت را تغییر نمی‌دهد که آمریکایی‌ها با این اقدامات «راهزنی دریایی» می‌کنند.

آقای خطیب‌زاده این محموله را متعلق به بخش خصوصی عنوان کرد و از جامعه بین‌المللی خواست که به وضعیت آن چه که او «راهزنی‌های دریایی توسط آمریکا» توصیف کرد، رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست رسانه‌ای روز دوشنبه همچنین یادآور شد که محموله توقیف شده‌ای نیز که اخیرا توسط آمریکا فروخته شده، متعلق به ایران نبوده است. 

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز ۶ ماه پیش تایید کرده بود که که چهار نفت‌کشی که در مسیر ونزوئلا توسط آمریکا توقیف شده، حامل بنزین بارگیری شده در ایران بوده‌اند ولی نه کشتی‌ها و نه محموله آنها متعلق به ایران نبوده چون بنزین ارسالی پیش فروش و وجه آن نیز تسویه شده بود.

مایک رایموندی، سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده هفته پیش اعلام کرد که محموله ۱.۲ میلیون بشکه‌ای سوخت ایرانی مصادره شده را فروخته و عواید آن را به بنیاد قربانیان تروریسم در آمریکا اختصاص داده است. آقای رایموندی اعلام کرد نفت‌کش دیگری نیز که توقیف‌ شده و حامل نفت ایران بوده، عازم بنادر آمریکا شده است.

آمریکا دو هفتهٔ پیش نیز نفتکش یونانی «آشیل» را که با پرچم لیبریا در حال تردد بود، به اتهام دور زدن تحریم‌های نفتی ایران توقیف و اعلام کرد این کشتی بر خلاف اسناد جعلی ارائه شده، حامل نفت خام ایران بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه نشست رسانه‌ای روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پس از تغییر دولت در آمریکا، ایران توانسته نفت بیشتری را در بازار‌های جهانی بفروشد، گفت که هیچ اتفاقی در خصوص بازگشت ایالات متحده به تعهداتش رخ نداده است ولی این به معنای این نیست که ایران از تمام مجاری خودش برای تامین منافع و نیازهای مردم استفاده نکرده است. آقای خطیب‌زاده خاطر نشان کرد که ماه‌ها پیش از این که دولت جدید آمریکا انتخاب شود، ایران صادرات مختلفی از جمله در حوزه نفت داشته‌ است و این مسیر را همچنان ادامه می‌دهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اخیرا در واکنش به پایان کار دولت ترامپ و تحریم‌هایی که در این سال‌ها علیه ایران وضع کرده بود، گفته بود که صادرات نفت ایران در مدت اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است. این اظهار نظر آقای زنگنه از سوی برخی تحلیلگران به برداشته شدن گام‌های عملی توسط دولت جو بایدن برای لغو تحریم‌ها با هدف بازگشت به برجام و مصالحه با ایران تعبیر شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران برای ملوانان نفت‌کش توقیف شده کره جنوبی اجازه خروج از کشور صادر کرد

اندونزی دو نفت‌کش ایرانی و پانامایی را به ظن انتقال غیرقانونی نفت توقیف کرد

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد