ابراز رضایت صربستان از واکسن چینی، شک و تردید ماکرون از کارایی سینوفارم

ابراز رضایت صربستان از واکسن چینی، شک و تردید ماکرون از کارایی سینوفارم
Copyright Euronews
Copyright Euronews
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکرون: «اگر واکسن چینی در میان‌مدت و بلندمدت متناسب نباشد، امکان گسترش گونه‌های جهش یافته ویروس را تسهیل می‌کند.»

آگهی

در حالیکه صربستان به‌عنوان تنها مشتری اروپایی واکسن‌های سینوفارم چین کارزار واکسیناسیون خود را به سرعت به پیش می‌برد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتقاد از نبود داده‌های کافی نسبت به این واکسن، خواستار همکاری چین با دیگر کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شد.

دراگانا میلوشویچ، رئیس مرکز واکسیناسیون صربستان در بلگراد، واکسن سینوفارم را بدون عارضه توصیف کرد و گفت: «ما هر روز به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر واکسن می‌زنیم و هرگز موردی از عوارض جانبی به ما گزارش نشده است. هر مراجعی، پس از دریافت واکسن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در سالن انتظار می‌ماند. تا امروز هیچ عارضه مشاهده نشده است.»

صربستان پس از بریتانیا، دومین کشور پیشتاز اروپایی در میدان واکسیناسیون علیه کرونا است.

ابراز رضایت صربستان از سینوفارم با انتقاد رئیس جمهوری فرانسه از فقدان داده‌ها و بی‌اثری همین واکسن در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا همزمان شده است.

امانوئل ماکرون پنجشنبه در جریان سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت: «من هیچ چیزی درباره واکسن چینی نمی‌دانم. بنابراین حرفی در این باره نمی‌زنم. اما به هرحال، این [نبود اطلاعات] یک واقعیت است... اگر واکسن چینی در میان و بلندمدت متناسب نباشد، امکان گسترش گونه‌های جهش یافته ویروس را تسهیل می‌کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای ماکرون با یادآوری وضعیت بومیان مانائوس برزیل، یکی از آسیب دیده‌ترین مناطق این کشور از بیماری کووید گفت: «برزیل احتمالا نمونه خوبی از سناریوی پیش روی ما است. عده‌ای بیمارند، عده‌ای واکسن زده اند و در نهایت با گونه جهش یافته ویروس مواجه شدیم.» 

در حالی‌که بحث خرید واکسن‌های غیراروپایی در رسانه‌های اروپا به شدت داغ است، رئیس جمهوری فرانسه خواستار مشارکت چین در یک طرح جهانی برای تولید واکسن و انتشار شفاف داده‌‌ها شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واردات حیات-واکس به ایران؛ امارات چگونه تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا شد؟

کدام کشورهای اروپایی مسافران واکسینه شده با «سینوفارم» را می‌پذیرند؟

تلاش فن در لاین برای توقف انتقادها؛ اتحادیه اروپا ۵۰۰ میلیون دوز جدید واکسن کرونا سفارش داد