رئیس‌جمهوری پرتغال با وجود درخشش نامزد پوپولیست برای یک دوره دیگر انتخاب شد

رئیس‌جمهوری پرتغال
رئیس‌جمهوری پرتغال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهور محافظه‌کار پرتغال برای یک دوره پنج ساله دیگر به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد. آندره ونتورا، نامزد راست افراطی با گرایش پوپولیستی نزدیک به ۱۲ درصد آراء را به دست آورد.

آگهی

مارسلو ربلو دوسوسا، رئیس جمهوری پرتغال با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء برای یک دوره دیگر به این مقام انتخاب شد.

انتخابات ریاست جمهوری پرتغال روز یکشنبه همزمان با اجرای قرنطینه سراسری و افزایش آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در این کشور برگزار شد. 

مارسلو ربلو دوسوسا، ۷۲ ساله یکشنبه شب پس از اعلام نتیجه رای گیری در سخنانی وعده داد که مقابله با همه‌گیری کرونا «اولویت اولش» خواهد بود.

رئیس جمهوری محافظه‌کار پرتغال در حالی در همان دور اول انتخابات برای یک دوره پنج ساله دیگر به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد که آندره ونتورا، نامزد راست افراطی با گرایش پوپولیستی نزدیک به ۱۲ درصد آراء را به دست آورد. به این ترتیب راست افراطی برای اولین بار از زمان پایان دیکتاتوری فاشیستی در پرتغال، توانست نظر بخش قابل توجهی از رای دهندگان را جلب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نامزدهای پوپولیست و ضدساختار در پرتغال طی سال‌های اخیر برخلاف بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی موفقیت چندانی کسب نکرده بودند. 

آندره ونتورا، ۳۸ ساله از حمایت مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اتحاد ملی» در فرانسه و ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی «لگا» در ایتالیا برخوردار بود.

او با وجود کسب آرای قابل توجه نتوانست از آنا گومژ، نامزد سوسیالیست پیشی بگیرد. آنا گومژ که بدون حمایت حزب متبوعش و آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود ۱۳ درصد آراء را کسب کرد.

بیش از ۶۰ درصد افراد واجد شرایط شرکت در رای گیری، در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه شرکت نکردند. این در حالی است که مقامات پرتغال نگران بودند که میزان مشارکت در انتخابات به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجرای مقررات قرنطینه به مراتب کمتر از این باشد. 

عدم مشارکت بیش از ۶۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری، از زمان برقراری دموکراسی در پرتغال بی‌سابقه محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری پرتغال قدرت اجرایی ندارد و اداره امور کشور برعهده نخست‌وزیر و دولتش است. با این حال رئیس جمهوری در زمان بحران‌های سیاسی نقشی تعیین کننده دارد و می‌تواند با انحلال پارلمان زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را فراهم کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریاست پرتغال بر شورای اتحادیه اروپا؛ لغو ویزای دارندگان گذرنامه کوزوو بلاتکلیف ماند

پرتغال؛ سوسیالیست‌ها اکثریت مطلق در پارلمان را از دست دادند

وقتی رئیس جمهوری پرتغال برای «نجات دو گردشگر» تَن به آب زد