اندونزی دو نفت‌کش ایرانی و پانامایی را به ظن انتقال غیرقانونی نفت توقیف کرد

نفت‌کش تحت پرچم ایران(چپ) و نفت‌کش تحت پرچم پاناما که توسط اندونزی توقیف شدند
نفت‌کش تحت پرچم ایران(چپ) و نفت‌کش تحت پرچم پاناما که توسط اندونزی توقیف شدند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اندونزیایی اعلام کردند که روز یکشنبه یک نفتکش ایرانی و یک نفتکش پانامایی را که به ظن انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های این کشور توقیف کردند.

آگهی

مقامات اندونزیایی اعلام کردند که روز یکشنبه یک نفتکش ایرانی و یک نفتکش پانامایی را که به ظن انتقال غیرقانونی نفت در آبهای این کشور توقیف کردند.

ویسنو پرامادیتا، سخنگوی گارد امنیت دریایی اندونزی با اعلام خبر گفت:«نفت‌کش ام‌تی هورس(MT Horse) تحت پرچم ایران و نفت‌کش ام‌ای فرِآ(MT Frea) تحت پرچم پاناما، در آبهای استان غربی کالیمانتان توقیف شدند.»

آقای پرامادیتا توضیح داد که این نفتکش‌ها به انواع تخلفات از جمله عدم اهتزاز پرچم‌های ملی، خاموش کردن سیستم‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی، انتقال غیرقانونی سوخت بین نفت‌کش‌ها و ریختن نفت در دریا متهم هستند.

سخنگوی گارد امنیت دریایی اندونزی خاطرنشان کرد که این دو نفت‌کش در حال اسکورت به جزیره باتام در استان جزایر ریائو هستند تا پس از پهلو گرفتن در ساحل این منطقه، تحقیقات بیشتر در مورد تخلفات این دو نفت‌کش آغاز شود.

تلویزیون دولتی ایران با استناد به اظهارات مقام‌های اندونزی، توقیف نفت‌کش‌ها را تأیید کرده ولی ایران هنوز موضع‌گیری رسمی در این خصوص نداشته است.

توقیف نفت‌کش‌ ایرانی توسط اندونزی سه هفته پس از توقیف یک نفت‌کش متعلق به کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران رخ داده است. مطابق اعلام رسمی کره جنوبی دو تن از خدمه نفت‌کش توقیف شده این کشور، تبعه اندونزی هستند.

ایران نفت‌کش کره جنوبی را به ایجاد آلودگی دریایی متهم کرده است و تاکنون رایزنی‌های مقام‌های دو کشور برای آزادی این شناور بی‌نتیجه بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از اعمال تحریم فروش نفت ایران توسط ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برخی شرکت‌های بین‌المللی ردیاب نفت‌کش‌ها گزارش داده بودند که ناوگان دولتی انتقال نفت ایران سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش می‌کنند و محموله خود را بر روی آب به نفت‌کش شرکت‌های متقاضی نفت ایران منتقل می‌کنند؛ اقدامی که ناقض امنیت و دارای خطر ایجاد آلودگی دریایی عنوان شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان ۱۱۵ هزار تن نفت توقیفی ایران را به ایالات متحده تحویل می‌دهد

اخبار ضد و نقیض از نفتکش سانحه‌دیده؛ فرمانده ایرانی: به شیطنت دریایی پاسخ اساسی می‌دهیم

تهران: نفتی که آمریکا با دزدی دریایی توقیف کرده متعلق به دولت ایران نیست