دانشمندان بریتانیایی ریزبافت‌ترین پارچه جهان را تولید کردند

دانشگاه منچستر
دانشگاه منچستر Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنها روشی را برای بافتن نخ‌های مولکولی در لایه‌های دو بعدی اختراع کرده و با این روش دست‌بافته‌ای ایجاد کردند که در هر اینچ آن ۴۰ تا ۶۰ میلیون رشته نخ به کار رفته است.

آگهی

گروهی از دانشمندان دانشگاه منچستر بریتانیا موفق شدند با به کارگیری گره‌های میکروسکوپی، ظریف‌ترین پارچه جهان را تولید کنند.

پروفسور دیوید لی و گروه شیمی‌دانان همکار وی در این دانشگاه اعلام کردند که آنها روشی را برای بافتن نخ‌های مولکولی در لایه‌های دو بعدی اختراع کرده و با این روش دست‌بافته‌ای ایجاد کردند که در هر اینچ آن ۴۰ تا ۶۰ میلیون رشته نخ به کار رفته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

نام محصول تولیدی این دانشمندان به عنوان ریزبافت‌ترین پارچه جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. این رکورد تا پیش از این متعلق به یک قطعه پارچه کتانی مصری بود که در آن از حدود هزار و ۵۰۰ رشته نخ استفاده شده بود.

مسئول تیم دانشگاه منچستر که نتیجه تحقیقات آنها در قالب این پروژه در مجله «نیچر» منتشر شده است، گفته آنها این بافت را از الیاف مصنوعی ایجاد کرده‌اند که با ترکیب کردن اتم‌های کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد در رشته‌های مولکولی به دست آمده است.

پروفسور دیوید لی گفت: «بافتن رشته‌های مولکولی از این طریق منجر به تولید نسجی با خواص جدید و بهبود یافته می‌شود. نسج به دست آمده از این طریق دو برابر رشته‌های بافته نشده مقاوم است و اگر تا حد پارگی کشیده شود، مانند یک ورق پاره شده و تکه‌های نخ آن از هم می‌گسلد. ماده بافته شده مانند تور نیز عمل می‌کنند، یعنی مولکول‌های کوچک از آن رد می‌شوند و مولکول‌های بزرگ نه.»

این دانشمند بریتانیایی گفته است که چنین پارچه‌ای می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. به گفته او، این پارچه ریزبافت مولكولی به دلیل قابلیت غربال کردن باكتری‌ها، یون‌ها و مولكول‌های ناخواسته، می‌تواند برای تمیز کردن آب کاربرد داشته باشد. از این نوع پارچه همچنین می‌توان برای ساختن منسوجاتی استفاده کرد که آب و اکسیژن را عبور می‌دهد اما راه ورود سموم، باكتری‌ها و حتی ویروس‌ها را می‌بندد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: قطری‌ها با بیش از ۶ میلیارد دلار منچستر یونایتد را می‌خرند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟

قدرت درک زبان؛ ️سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟