واتیکان انتقال ۱.۷ میلیارد دلار به استرالیا را تکذیب کرد

واتیکان
واتیکان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار گزارشی از یک نهاد ناظر مالی استرالیا مبنی بر انتقال ۱.۷ میلیارد دلار پول از واتیکان به استرالیا، کلیسای کاتولیک رم و کلیسای کاتولیک استرالیا اطلاع از چنین تراکنش‌هایی را تکذیب کردند.

آگهی

در پی انتشار گزارشی از یک نهاد ناظر مالی استرالیا مبنی بر انتقال ۱.۷ میلیارد دلار پول از واتیکان به استرالیا، کلیسای کاتولیک رم و کلیسای کاتولیک استرالیا اطلاع از چنین تراکنش‌هایی را تکذیب کردند.

روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) یک مقام ارشد واتیکان به خبرگزاری رویتر گفت این تعداد نقل و انتقال مالی و جابجایی پول از سوی واتیکان انجام نشده است.

وی که نخواست نامش فاش شود با ابراز شگفتی از انتشار چنین گزارشی اضافه کرد: «این پول ما نیست، چرا که ما از این پول‌ها نداریم.»

واتیکان گفته جزئیات مبدأ و مقصد این تراکنش‌های مالی را از مقامات استرالیا جویا شده است.

این ارقام برای نخستین بار در ماه دسامبر و توسط مرکز تحلیل و گزارش تراکنش‌های مالی استرالیا (AUSTRAC) در پاسخ به سوال یک سناتور پارلمان این کشور به صورت عمومی اعلام شد.

فیروانتی ولز، عضو پارلمان استرالیا، سوال کرده بود که از سال ۲۰۱۴ چه بودجه‌ای از افراد و نهادهای وابسته به واتیکان به استرالیا منتقل شده است.

بنا بر گزارش نهاد ناظر، ۴۷ هزار تراکنش جداگانه میان واتیکان و استرالیا در طول هفت سال گذشته انجام شده است که این نقل و انتقالات مالی از ۷۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ تا ۵۸۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شود.

مارک کولریج، اسقف اعظم استرالیا، گفته است کلیسای کاتولیک این کشور از هیچگونه نقل و انتقالی مطلع نبوده است.

یک مقام ارشد واتیکان گفته است این نهاد حدود ۱۰۰ سازمان وابسته حقوقی از جمله بیمارستان دارد، اما «آن‌ها از این نوع پول‌ها ندارند».

وی گفته است کل مبلغی که طی این سال‌ها از طریق بانک اصلی واتیکان، IOR، به استرالیا ارسال شده است ۹۸۰ هزار دلار است که عمتا برای پرداخت حقوق و هزینه‌های سفارت و خرج سفر استفاده شده است.

این مقام مسئول در واتیکان گفت: «کل بودجه سالانه سازمان ۳۳۰ میلیون یورو است، در حالی که عدد اعلام شده ۴ برابر این را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد ما با یک داستان علمی تخیلی طرفیم.»

او اضافه کرد واتیکان قصد دارد بفهمد آیا دیگران با استفاده از اسم یا خود یک سازمان مرتبط برای جابجایی پول به بانک‌های کشورهای دیگر استفاده‌ کرده‌اند یا نه.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یکی از نزدیکان پاپ و ۹ مقام دیگر واتیکان با اتهامات مالی محاکمه می‌شوند

کارزار ضد امپراطوری رسانه‌ای مرداک در استرالیا در جمع‌آوری امضا رکورد زد

انقلاب در واتیکان؛ پاپ فرانسیس اجازه داد برای زوج‌های همجنس مراسم مذهبی برگزار شود