پاپ به لبنان و سودان جنوبی می‌رود

پاپ فرانسیس
پاپ فرانسیس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توجه ویژه رهبر کاتولیک‌های جهان به مشکلات خاورمیانه و آفریقا در حالی بیان می‌شود که وی قرار است پنج تا هشت مارس از کشور عراق دیدن کند.

آگهی

رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه در بخشی از پیام های‌ خود به مناسبت شب عید کریسمس وعده داد که در اسرع وقت از لبنان و سودان جنوبی دیدن کند.

پاپ فرانسیس به طور سنتی در پیام روز کریسمس خود از چند کشور نام می برد اما او این بار در پیام‌های شب کریسمس دو کشور را به دلیل مشکلاتی که هر یک در سال جاری با آنها روبرو بودند، متمایز کرد تا توجه جامعه جهانی را بیشتر به سوی آنها جلب کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از این پیام ضمن اشاره به لبنان، کشوری که با بحران عمیق اقتصادی عمیق و پیامدهای ناشی از انفجار مرگبار و ویران کننده بندر بیروت دست و پنجه نرم می کند، گفت: «من عمیقا نگران درد و رنجی هستم که بر تحمل و تاب‌آوری و نبوغ و ابتکارات بومی در سرزمین سروها سایه افکنده است.»

انفجار چهارم اوت یک انبار نیترات آمونیوم در بندر بیروت جدا از به جدا گذاشتن دست کم ۲۰۰ کشته و تحمیل خسارات بزرگ به زیرساخت‌ها و اقتصاد لبنان، اعتراض های گسترده‌ای را علیه دستگاه ناکارآمد اجرایی این کشور برانگیخت و در نهایت نخست وزیر را مجبور به استعفا کرد.

بازماندگان این فاجعه و خانواده‌های قربانیان هنوز منتظر نتیجه تحقیقات جاری برای روشن شدن علت اصلی حادثه و شناختن مقصران انفجاری هستند که بخشی از پایتخت لبنان را به ویرانه‌ای تبدیل کرد.

پاپ فرانسیس در پیام شب کریسمس خود ضمن بیان علاقه و محبت ویژه خود به مردم لبنان ابراز امیداواری کرده که هرچه زودتر از این کشور دیدن کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که لبنان بتواند خود را از منافشات و تنش‌های منطقه‌ای به دور نگه دارد.

توجه ویژه رهبر کاتولیک‌های جهان به مشکلات خاورمیانه و آفریقا در حالی بیان می‌شود که وی قرار است پنج تا هشت مارس از کشور عراق دیدن کند.

پاپ فرانسیس همچنین در پیامی جداگانه که به صورت مشترک با جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری و مارتین فیر، مسئول کلیسای اسکاتلند نوشته شده، وعده داده تا در سفر به سودان جنوبی، کشوری با اکثریت مسیحی، که پیش‌تر به تاخیر افتاده بود تعجیل ایجاد کند.

در این پیام خطاب به رهبران سودان جنوبی ابراز امیدواری شده که همه چیز به سرعت به منوال عادی خود بازگردد. سودان جنوبی برغم دارا بودن ذخایر بزرگ نفت از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و رقبای سیاسی در این کشور سالها بر سر بدست گرفتن قدرت با یکدیگر نزاع داشتند.

رهبران سیاسی در نهایت ماه فوریه گذشته پس از سالها مناقشه و جنگ داخلی بر سر تشکیل یک دولت وحدت ملی به توافق رسیدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاپ فرانسیس در مارس آینده به عراق می‌رود

پاپ برای نخستین بار اویغورهای چین را «آزار دیده» توصیف کرد

زن ایرلندی پس از برنده شدن در مسابقه پرتاب درخت کریسمس۷۶۰ هزار یورو متضرر شد