«هزاران مهاجر» بی‌پناه در زمستان بوسنی؛ اتحادیه اروپا هشدار داد

Marc Sanye
Marc Sanye Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا تا کنون با پرداخت ۶۰ میلیون یورو از بوسنی برای مدیریت بحران مهاجران حمایت کرده و وعدۀ پرداخت ۲۵ میلیون یوروی دیگر را نیز داده است. این اتحادیه بارها از مقامات بوسنی خواسته تا با یافتن راهی برای اسکان مهاجران، مانع از وقوع یک بحران انسانی شوند.

آگهی

مقامات اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از مقامات بوسنی و هرزگوین خواستند تا با توجه به نزدیک شدن سردترین روزهای سال، مرکز اسکان مهاجران در کمپ «بیرا» همچنین تاسیسات کمک به مهاجران در استان توزلا را بازگشایی کنند؛ زیرا در غیر اینصورت صدها پناهجو و مهاجر بدون داشتن امکانات اولیه و حتی سرپناهی ابتدایی، رها و سرگردان می‌شوند.

در بیانیه‌ای که بطور مشترک از سوی جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه، ایلوا یوهانسون کمیسار امور داخلی اتحادیه اروپا و الیور وارهلی کمیسر سیاست هم‌جواری و گسترش اتحادیه اروپا منتشر شد، ضمن هشدار دربارۀ وضعیت مهاجران در بوسنی و هرزگوین آمده است: «بیش از ۳۳۰۰ مهاجر و پناهجو با تعطیل شدن تأسیسات لیپا، بدون دسترسی به پناهگاه و خدمات اولیه در این کشور رها شده‌اند و مقامات نیز هیچ راه حل دیگری را به عنوان راه حل جایگزین به اجرا نگذاشته‌اند.»

در این بیانیه از مقامات این کشور خواسته شده تا کشمکش بر سر منافع سیاسی را به کناری بگذارند و مرکز «بیرا» همچنین تاسیسات کمک به مهاجران در استان توزلا را بازگشایی کنند و برای رفع نیازهای مهاجران بدون پناهگاه با یکدیگر همکاری کنند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده که نهادهای اتحادیه اروپا به پشتیبانی خود از بوسنی و هرزگوین برای مدیریت بحران مهاجرت، از جمله مسائل مرتبط با پناهندگی و تقویت كنترل‌های مرزی ادامه می‌دهند و در این راستا بودجه اضافی را در اختیار این کشور قرار خواهند داد.

گزارش‌های دریافتی از بوسنی و هرزگوین حاکی از آن است که بیش از یک هزار مهاجر در پی وقوع آتش سوزی در کمپ «لیپا» در شمال‌غرب بوسنی، مجبور شده اند در هوای سرد و زمستانی منطقه، بدون سرپناه شب را سپری کنند. مهمترین دلیل سرگردانی این مهاجران که از آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا رهسپار اروپا بودند نیز اختلاف میان سیاستمداران بوسنی بر سر محل اسکان آنها بوده است.

در پی حادثه آتش سوزی روز چهارشنبه در کمپ لیپا محل اسکان حدود ۱۲۰۰ مهاجر و در نهایت تعطیلی کمپ، بسیاری از مهاجران مجبور شدند چادرهای نایلونی برپا کنند و روی زمین‌های کاملا یخ زده بخوابند.

برخی نیز از مسیر جنگل راهی شهر «بیهاچ» در نزدیکی مرز کرواسی شدند؛ این در حالی بود که در این جنگل همچنان احتمال وجود مین‌هایی باقی مانده از جنگ دهه ۹۰ بوسنی وجود دارد.

گزارش‌های سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه حاکی از آن است که حدود ۱۰ هزار مهاجر در سرمای زمستان در بوسنی و هرزگوین گرفتار شده‌اند.

اتحادیه اروپا تا کنون با پرداخت ۶۰ میلیون یورو از بوسنی برای مدیریت بحران مهاجران حمایت کرده و وعدۀ پرداخت ۲۵ میلیون یوروی دیگر را نیز داده است. این اتحادیه بارها از مقامات بوسنی خواسته تا با یافتن جایگزینی برای اسکان مهاجران، مانع از وقوع یک بحران انسانی شوند.

پیش از این در اوایل ماه جاری میلادی، یک سازمان خبری مستقل به نام New Humanitarian گزارش تکان دهنده‌ای را از وضعیت مهاجران در بوسنی و هرزگوین منتشر کرد که از کمبود قابل توجه امکانات اولیه برای آنها در این کشور و افزایش خصومتهای مقامات و مردم محلی در قبال مهاجران و پناهجویان خبر می‌داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لغو سفر به ناکجاآباد؛ پناهجویان با پای پیاده به اردوگاه سوخته بوسنی بازگردانده شدند

خشونت علیه مهاجران در مرز کرواسی با بوسنی؛ اتحادیه اروپا از زاگرب توضیح خواست

برگزاری مراسم بزرگداشت «روز اروپا» در کشورهای اروپای شرقی