اختلاف ۲ درصدی؛ بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی ایران را مثبت و منفی اعلام کردند

بازار تهران
بازار تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه اول سال جاری خورشیدی به بالای مثبت یک درصد رسیده اما مرکز آمار ایران تنها ۱۱ روز پیش این نرخ را بین منفی ۱.۳ تا منفی ۱.۹ درصد گزارش کرده بود.

آگهی

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه اول سال جاری خورشیدی به بالای مثبت یک درصد رسیده اما مرکز آمار ایران تنها ۱۱ روز پیش این نرخ را بین منفی ۱.۳ تا منفی ۱.۹ درصد گزارش کرده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر توضیح داد که رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با احتساب بخش نفت مثبت ۱.۳ درصد بوده و این نرخ بدون در نظر گرفتن نفت به مثبت ۱.۴ درصد رسیده است.

گزارش بانک مرکزی در حالی منتشر می‌شود که مرکز آمار ایران ۱۱ روز پیش اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی کشور به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ به رقم ٣٤٤٣ هزار ميليارد ريال با نفت و ٣٠٠٠ هزار ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالی كه رقم مذكور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۵۱۰ هزار ميليارد ريال و بدون نفت ٣٠٣٩ هزار ميليارد ريال بوده كه نشان از رشد ۱.۹- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٣- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در شش ماهه نخست سال ١٣٩٩ دارد.

آقای همتی خاطر نشان کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار سال جاری خورشیدی با نفت و بدون نفت به ترتیب منفی ۲.۹ و منفی ۰.۶ درصد بوده که این دو نرخ طی تابستان گذشته به مثبت ۵.۱ و مثبت ۳.۲ درصد افزایش یافته است. اما مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی ایران در تابستان گذشته را با احتساب درآمدهای نفتی مثبت ۰.۲ و بدون نفت را منفی ۰.۲ درصد اعلام کرده بود.

البته مرکز آمار ایران پیش‌تر نرخ رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال را با احتساب نفت ۳.۵- درصد و بدون احتساب نفت ۱.۷- درصد اعلام کرده بود که در مقایسه با گزارش بانک مرکزی گویا کاهش بیشتر تولید ناخالص داخلی ایران در فصل بهار بود.

این مرکز نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (به قیمت بازار) را در سال ۱۳۹۷ و ١٣٩٨ نیز به ترتیب با احتساب درآمدهای نفتی ۴.۹- و ٧- درصد گزارش کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

صندوق بین‌المللی پول نیز در اکتبر گذشته پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی به منفی ۵ درصد برسد. این نهاد بین‌المللی همچنین برآورده کرده بود که تولید ناخالص داخلی ایران در سال آینده میلادی به مثبت ۳.۲ درصد برسد.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به ترتیب ۵.۴- و ۷.۶- درصد اعلام کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقتصاد اتحادیه اروپا ۶.۴ درصد آب رفت؛ ۷ کشور منطقه یورو رشد فصلی خود را ادامه دادند

رشد اقتصادی ۱۵.۶ درصدی در سه ماهه سوم؛ ترکیه چگونه بر رکود کرونا غلبه کرد؟

بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد رسید