کمیسیون اروپا: احتمال برکسیت بدون توافق بیشتر است

Von der leyen
Von der leyen Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام دولتی ادعامی کند که رئیس کمیسیون اروپا در جلسه رهبران اروپایی تاکید کرده است که احتمال برکسیت بدون توافق از توافق با دولت محافظه کار بریتانیا بیشتر است.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود، می گوید که رئیس کمیسیون اروپا در گزارش خود نسبت به پیشرفت مذاکرات برکسیت به رهبران اروپایی گفته است که «احتمال برکسیت بدون توافق» بیشتر از دستیابی به هرگونه توافق در این زمینه خواهد بود.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کنار ۲۷ رهبر عضو اتحادیه اروپا در نشست دو روزه بروکسل شرکت کرده است.

این مقام اروپایی به رویترز گفته است در دومین روز نشست که از صبح جمعه آغاز شده تنها خانم فون درلاین ده دقیقه درباره برکسیت و کسب توافق در معاملات تجاری با بریتانیا صحبت او تاکید کرده که «وضعیت دشوار است و موانع اصلی همچنان باقی مانده است.»

دوران انتقالی برکسیت تا کمتر از سه هفته دیگر، ۳۱ دسامبر، پایان می یابد. اما همچنان بین میشل بارنیه، مذاکره کننده اتحادیه اروپا  در برکسیت، و دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا توافقی به‌دست نیامده است.

نخست وزیر بریتانیا روز گذشته در یک سخنرانی از تمام تجارو مدیران شرکت‌های بریتانیایی خواست تا خود را برای شرایط جدید در اول ژانویه آماده کنند. ارزش پول بریتانیا، پوند استرلینگ، بدلیل نگرانی‌های بازارهای اروپایی از احتمال وقوع «برکسیت بدون توافق» افت محسوس یک درصدی داشته است.

مهم ترین اتفاق روز اول نشست رهبران اروپایی، پنجشنبه، توافق بر سر آزادسازی بودجه احیای اقتصادی بود که پیش تر در ماه نوامبر توسط مجارستان و لهستان وتو شده بود. طبق این توافق، بیشتر از ۷۰۰ میلیارد یورو، ۴ برابر بودجه سالانه اروپا، به کشورهای بحران زده از شیوع ویروس کرونا تعلق خواهد گرفت. البته توافق پارلمان تمام کشورهای عضو برای تایید نهایی این بودجه لازم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تفاهم‌نامه ای برای پسابرکیست؛ سوئیس و بریتانیا در زمینه مهاجرت پیمان همکاری امضا کردند

پسابرکسیت؛ احتمالا ۲.۵ میلیون بریتانیایی دیگر نمی‌توانند آزادانه وارد اتحادیه اروپا شوند

فن در لاین در آستانه انتخابات: در ریاست کمیسیون اروپا ابقا شوم کمیسر جدید دفاعی تعیین می‌کنم