فراخوان برای توقف فوری درگیری‌ها در تیگرای؛ بحران انسانی در شمال اتیوپی جدی است

نبردهای قومی در شمال اتیوپی
نبردهای قومی در شمال اتیوپی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست‌وزیر اتیوپی که سال گذشته جایزه صلح نوبل را به دلیل پایان دادن به دهه‌ها جنگ و خونریزی میان کشورش و اریتره از آن خود کرده بود، اینک مصمم به حل مناقشه داخلی از طریق نظامی است و درخواست‌های گفتگو برای حل بحران را رد می‌کند.

آگهی

درگیری و تنش نظامی در منطقه تیگرای واقع در شمال اتیوپی به یک بحران انسانی تبدیل شده و سازمان‌‌های فعال در زمینه حقوق بشر را به شدت نگران کرده است.

چندین سازمان و نهاد بشردوستانه در همین راستا خواستار آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌ها میان طرف‌های درگیر شده‌اند تا بدینوسیله امکان کمک‌رسانی به غیرنظامیان و افرادی که به سبب مناقشات خونین از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند،‌ فراهم شود.

از سوی دیگر پس از دو هفته درگیری و نبرد خونین نظامی میان ارتش اتیوپی و نیروهای وفادار به رهبران سیاسیِ معارض در منطقه تیگرای که صدها کشته و بیش از ۳۰ هزار آواره برجای گذاشته، سازمان ملل متحد خواستار ایجاد کوریدور‌های بشردوستانه برای کمک رسانی به غیرنظامیان شده است.

ادعای دولت مرکزی در خصوص تصرف شهرهای استراتژیک

نیروهای مسلح وابسته به دولت فدرال که پیش‌تر از تصرف بخش‌های غربی منطقه تیگرای خبر داده بودند روز جمعه نیز اعلام کردند که شهرهای شمالی «اکسوم» و «آدوا» در استان تیگرای را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

دولت اتیوپی مدعی شده که نیروهایی که در این دو شهر با نظامیان دولتی می‌جنگیدند پس از پیشروی‌های اخیر تسلیم ارتش شده‌اند.

این در حالیست که با توجه به قطع ارتباطات تلفنی و در دسترس نبودن شبکه اینترنت در مناطق شمالی، جایی که نبردها طی دو هفته گذشته شدت گرفته است امکان تایید اطلاعات منتشر شده از سوی دولت مرکزی به صورت مستقل وجود ندارد.

اکسوم یکی از بزرگترین شهرهای منطقه تیگرای محسوب می‌شود و شهر کوهستانی آدوا نیز از نظر استراتژیک دارای اهمیت زیادی است؛ بدین ترتیب اگر ادعای دولت مرکزی در تصرف دو شهر یاد شده درست باشد به نظر می‌آید فتوحات بزرگی نصیب نیروهای دولتی شده است.

دولت مرکزی اتیوپی به ریاست ابی احمد اوایل هفته جاری نیز اعلام کرده بود که دو شهر «شایره» و «رایا» در همین منطقه را تصرف کرده و نیروهای ارتش در حال پیشروی به سوی «مکله» مرکز استان تیگرای هستند.

AFP
آوارگان گریخته از نبردهای تیگرای در اردوگاهی واقع در خاک سودان اسکان داده شدندAFP

دولت حل مناقشه از طریق گفتگو را رد می‌کند

نخست‌وزیر اتیوپی که سال گذشته جایزه صلح نوبل را به دلیل پایان دادن به دهه‌ها جنگ و خونریزی میان کشورش و اریتره از آن خود کرده بود، اینک مصمم به حل مناقشه داخلی از طریق نظامی است و درخواست‌های گفتگو برای حل بحران را رد می‌کند.

اَبی احمد همواره جبهه آزادیبخش مردم، جریان سیاسی معارض دولت مرکزی و حاکم بر تیگرای را به عنوان آغاز کننده درگیری‌ها معرفی و نیروهای وفادار به این جنبش قومی را به حمله به یک پایگاه نظامی فدرال و به چالش کشیدن دستگاه اجرایی کشور متهم کرده است؛ حال آنکه سران و اقوام ساکن در تیگرای می‌گویند که در جریان دو سال زمام‌داری نخست‌وزیر کنونی همواره مورد آزاد و اذیت قرار گرفته‌اند.

نزاع قومی بر سر قدرت

درگیری‌های اخیر در شمال اتیوپی در واقع نوعی جنگ قدرت میان دولت مرکزی و جبهه آزادیبخش مردم، جریان سیاسی تحت کنترل رهبران قومی منطقه تیگرای است که پیش‌تر قدرتمند‌ترین عضو دولت فدرال ائتلافی در این کشور محسوب می‌شد.

این در حالیست که اَبی احمد، پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت به دلیل تشدید اعتراض‌ها و تظاهرات ضد دولتی، جبهه آزادیبخش مردم را مهار کند و از نفوذ بالای این جریان سیاسی در دولت فدرال بکاهد.

تنش میان دولت فدرال و جبهه آزادیبخش مردم سال گذشته میلادی با تصمیم نخست‌وزیر مبنی بر انحلال ائتلاف حاکم که در واقع از چندین حزب منطقه‌ای و قومی تشکیل شده بود، تشدید شد.

نخست‌وزیر پس از انحلال ائتلاف حاکم از تاسیس یک حزب واحد ملی به نام حزب رفاه خبر داد اما جبهه آزادیبخش مردم که پیش‌تر به مدت چندین دهه رهبری ائتلاف حاکم را برعهده داشت، از عضویت در آن خودداری کرد.

سران جبهه آزادیبخش مردم همچنین اَبی احمد را یک رهبر غیرقانونی می‌دانند زیرا به ادعای آنها نخست‌وزیر به بهانه همه‌گیری بیماری کووید۱۹ انتخابات ملی را به تعویق انداخته‌ است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از یکصد نفر در غرب اتیوپی قتل‌عام شدند

نخست وزیر اتیوپی درخواست نمایندگان اتحادیه آفریقا برای مذاکره با رهبران تیگرای را رد کرد

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به تجارت اسلحه برای معارضان شمال اتیوپی متهم شد