رئیس پیشین کمیسیون اروپا: همکاری با جو بایدن همکاری سالمی خواهد بود

رئیس پیشین کمیسیون اروپا: همکاری با جو بایدن همکاری سالمی خواهد بود
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«حالا اساس پیشرفت در روابط دو جانبه موجود است، گرچه اوضاع دقیقا مثل قبل نخواهد بود، چون دنیا تغییر کرده است.»

خوزه امانوئل باروسّو، سیاستمدار پرتغالی به‌مدّت ده سال، رئیس کمیسیون اروپا بود و در دورانی که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا بود، با او همکاری داشت. او همچنین بر یکی از برنامه‌های احیای اقتصادی اروپا نظارت کرد. 

اکنون جو بایدن بناست رئيس جمهوری بعدی ایالات متحده باشد و اروپا با بحران ویروس کرونا، از نو نیاز به احیای اقتصادی دارد. به همین مناسبت یورونیوز گفتگویی را با خاویر باروسّو ترتیب داده است که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: اجازه بدهید نخست بپرسم که آیا وقتی خبر پیروزی جو بایدن را در انتخابات ایالات متحده شنیدید، دلگرم شدید؟ چه احساسی داشتید؟

باروسّو: بله، از اینکه او در انتخابات برنده شد بسیار خرسند شدم. من معتقدم که می‌توانیم با جو بایدن، برای همگرایی بیشتر اروپا و ایالات متحده، بسیار خوب کار کنیم. و بنابراین، به گمانم مثل اکثر مردم اروپا از خبر پیروزی بایدن خوشحال شدم. فکر می‌کنم، به استثنای شماری رهبران پوپولیست، دست‌کم رهبران فعلی اتحادیّهٔ اروپا، از پیروزی جو بایدن خرسند بودند.

یورونیوز: پیشتر با جو بایدن، معاون وقت باراک اوباما همکاری داشتید. ارزیابی‌تان از او چیست و به‌نظر شما ریاست جمهوری‌اش برای اروپا چه معنایی دارد؟

باروسّو: اساساً همکاری سالمی خواهد بود. او کسی است که اهمیّت همکاری آمریکا با اروپا را درک می‌کند، نه فقط با اتحادیه اروپا بلکه با ناتو. فکر می‌کنم حالا اساس پیشرفتِ روابط موجود است. گرچه به گمانم اوضاع دقیقا مثل قبل نخواهد بود چون دنیا تغییر کرده، اما خوب است که می‌دانیم کسی سر کار است که می‌شناسیمش، و کسی است که مایلیم ایالات متحده را او رهبری کند.

یورونیوز: می‌گویید که اوضاع مثل قبل خواهد بود،‌ چون دنیا تغییر کرده. این هفته، اتحادیهٔ اروپا، در اثر رقابتِ حاصل از بی‌اعتمادی، تعرفه‌های گمرکی تازه‌ای بر کالاهای آمریکایی وضع کرده، پس گرچه آمریکا و اروپا هم‌پیمانند، اما تا حدودی رقیب همدیگرند، اینطور نیست؟

باروسّو: بله، درست است که رقیب همدیگرند و اشکالی هم ندارد، اما صادقانه بگویم، در اروپا هم میان دولت‌های مختلف یک کشور، و نیز کشورهای مختلف رقابت هست. رقابت اشکالی ندارد. مهم آن است که در مسائل مهمی نظیر دفاع هم‌پیمان باشیم و مهم است که در بسیاری مسائل شریک باشیم و دیدگاه همگرایی داشته باشیم. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اساساً‌ ارزش‌های مشترکی دارند و فکر می‌کنم در جهان به‌شدّت پیش‌بینی‌ناپذیر امروز این نکته بسیار مهم است. پس برعکسِ آنچه بیشترِ مردم فکرش را می‌کنند، آنچه لازم داریم چهارچوبی برای همکاری است. واقعیّت آن است که، اگر به حجم تجارت و سرمایه‌گذاری در دو سو بنگرید، رابطهٔ اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده، به‌لحاظ اقتصادی، هنوز مهمترین رابطهٔ دنیاست. پس این رابطه بسیار مهم است و باید بیشتر تلاش کنیم تا آن را بسط بدهیم.

یورونیوز: از چشم‌انداز ریاست جمهوری جو بایدن به برکسیت نگاه کنیم. مانفرد وبر، رهبر حزب مردم اروپا در پارلمان، این هفته گفت انتخاب جو بایدن موضع اروپا را، در مذاکرات اقتصادی پسا برکسیت، در برابر بریتانیا تقویت می‌کند، شما چه فکر می‌کنید؟

باروسّو: ببینید، من فکر می‌کنم حتی پیش از انتخاب جو بایدن هم ما به توافق با بریتانیا نزدیک شدیم و امیدوارم به توافق برسیم. فکر می‌کنم بسیار شرم‌آور و البته بی‌معنا خواهد بود که به توافق نرسیم، یعنی اگر بخواهیم بین اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا تعرفه‌ٔ گمرکی و سهمیه‌بندی صادرات داشته باشیم. چون الان به توافق خیلی نزدیک هستیم.

یورونیوز: آیا انتخاب شدنِ بایدن، بریتانیا را وادار به مصالحه با اروپا می‌کند؟

باروسّو: فکر می‌کنم بریتانیا حتی پیش از انتخابات آمریکا آمادهٔ مصالحه بود. درست است که رابطهٔ جو بایدن با ایرلند و البته اتحادیهٔ اروپا بسیار قوی است، و البته برای همین هم بود که ما از انتخاب شدن او بسیار خرسند شدیم. البته باید گفت که انتخاب شدن او، به نظر من، برای توافق اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا عامل تعیین‌کننده‌ای نیست.

یورونیوز: فکر می‌کنید واکنش اتحادیهٔ اروپا در مواجهه با بحران ناشی از شیوع کرونا، بهتر از پیش بوده؟ یعنی در مقایسه با بحران اقتصادی یکسال پیش عملکرد بهتری داشته؟

باروسّو: ببینید، عملکرد فعلی بدون کارهایی که پیش از این انجام شده ممکن نبود. فراموش نکنیم که آن‌زمان کجای کار بودیم. اکثراً پیش‌بینی می‌کردند که یونان از اتحادیه خارج می‌شود. بسیاری هم، از جمله در بازارها، می‌گفتند عُمر یورو به پایان خواهد رسید. ما یورو را حفظ کردیم. و همزمان تابوهای بسیاری را شکستیم. اما برای نمونه، خیلی از کشورهای عضو، ایدهٔ کمک مالی به کشورهای ضعیفتر را قبول نکردند. و حالا فهمیده‌اند که در اتحادیه‌‌ای نظیر اتحادیهٔ اروپا، باید با هم باشیم. و این‌بار امکانِ آن بود که سریعتر پیش برویم، البته به دلیل تجربهٔ بحران اقتصادی قبلی و اینکه ابزارهایی داشتیم که پیشتر آنها را از صفر ساخته بودیم، مثلاً، سازوکارِ ثبات اروپایی، که آن زمان وجود نداشت، و حالا افراد، راحت‌تر همکاری می‌کنند. خب اینها خبرهای بسیار خوبی است و البته هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام داد. اما فکر می‌کنم پاسخ ما به این بحران بسیار متقاعدکننده بوده، که البته برای بعضی عجیب بود، البته نه برای من، چون من می‌دانم که در اتحادیهٔ اروپا کارها قدم به قدم انجام می‌شود. گاهی هم، مثلا هنگام بحران، قدم‌های بزرگی برداشته می‌شود، مانند همین بحران اخیر. و فکر می‌کنم از این نظر، باید به توسعه‌ای که امروز در اتحادیهٔ اروپا می‌بینیم خوشبین باشیم.

یورونیوز: کمی بحث را عوض کنیم. شما سال آینده مسئولیت تازه‌ای را بر عهده خواهید گرفت. نظرتان دربارهٔ خبر موفقیّت واکسن شرکت پفایزر چه بود؟ به‌گمانم هیجان‌انگیز بود.

باروسّو: بله از اول ژانویه جزو مدیران اتحادیهٔ جهانیِ واکسن و مصون‌سازی خواهم بود. نمی‌خواهم الان نظر خیلی مشخصی در این زمینه بدهم. اما قطعا این خبر برای همهٔ ما بسیار دلگرم‌کننده بود. حالا باید منتظر باشیم تا مجوز استفادهٔ اضطراری از این واکسن صادر شود. می‌دانیم که واکسن فعلی و دیگر واکسن‌هایی که دردست‌ساخت است، راه‌حل‌های بسیار خوبی برای مسألهٔ بیماری همه‌گیر است. و این کشفیّات نه‌تنها از نظر بهداشت و سلامت عمومی، بلکه از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم‌اند. پس باید گفت خبرهای بسیار خوش و امیدبخشی بود که به ما رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی ویژه با «سوتلانا تیخانوفسکایا» چهره جهانی جنبش اعتراضی بلاروس

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد