سازمان ملل متحد: درگیری‌‌ها در تیگرای اتیوپی بسیار نگران کننده است

نظامیان اتیوپی
نظامیان اتیوپی Copyright ای پی
Copyright ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختلاف‌های قومی بر سر ریاست دولت ائتلافی در اتیوپی اینک نیروهای دولتی را مقابل جبهه آزادیبخش مردم قرار داده است. ادامه درگیری‌ها در تیگرای بسیاری از کشورهای منطقه را نسبت به تبدیل شدن این تنش به یک جنگ همه جانبه در اتیوپی نگران کرده است.

آگهی

درگیری‌‌های شمال اتیوپی که چندی است به محل رویارویی نیروهای دولتی و ناراضیان قوم تیگرای تبدیل شده به شدت سازمان ملل متحده را نگران کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به تحولات شمال اتیوپی خواستار متوقف شدن فوری تنش‌ها و آغاز گفتگو برای یافتن راه‌حلی مسالمت آمیز برای اختلافات موجود میان قوم تیگرای و دولت این کشور شده است.

آنتونیو گوترش در این پیام که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به درگیری‌های اخیر در منطقه تیگرای همچنین یادآور شده که «ثبات اتیوپی برای کل منطقه شاخ آفریقا اهمیت زیادی دارد.»

درگیری‌ها در منطقه تیگرای در حالی همچنان ادامه دارد که اَبی احمد، ‌نخست وزیر اتیوپی پس از دو روز درگیری شدید میان نیروهای دولتی و حامیان جبهه آزادیبخش مردم کلیه نظامیان کشورش را برای اعزام به مناطق درگیری بسیج کرده‌ است.

قوم تیگرای که از پیوستن به دولت ائتلافی اَبی احمد،‌ نخست وزیر اتیوپی سرباز زده‌اند پیش‌تر چندین دهه رهبری ائتلاف حاکم بر این کشور را برعهده داشت.

اَبی احمد که از گروه قومی اورومو دو سال پیش ریاست دستگاه حاکمه را در دست گرفت تلاش دارد تا ائتلاف حاکم را به یک حزب واحد تبدیل کند؛ امری که با مخالفت و امتناع قوم تیگرای برای مشارکت در دولت ائتلافی همراه شد.

اختلاف‌های قومی بر سر ریاست دولت ائتلافی در اتیوپی اینک نیروهای دولتی را مقابل جبهه آزادیبخش مردم قرار داده است. ادامه درگیری‌ها در تیگرای، شمالی‌ترین نقطه اتیوپی بسیاری از کشورهای منطقه را نسبت به تبدیل شدن این تنش به یک جنگ همه جانبه تحت رهبری اَبی احمد نگران کرده است.

رویترز روز جمعه به نقل از شاهدان محلی از شینده شدن صدای گلوله‌باران‌های پراکنده از یکی از شهرهای مشرف به محدوده مرزی تیگرای خبر داده است.

در گزارش رویترز همچنین آمده است که دو هواپیمای جنگنده اتیوپی روز پنجشنبه برای نمایش قدرت توسط نیروهای دفاع ملی بر فراز منطقه تیگرای به پرواز درآمدند.

از سوی دیگر نهاد اداره کننده امور اجرایی در منطقه تیگرای روز پنجشنبه تاکید کرد که نیروهای این منطقه برای مقابله با حملات از هر سو آماده‌اند و از تجهیزات کافی نیز برخودار هستند.

اَبی احمد که پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ برای تلاش جهت پایان دادن به دهه‌ها جنگ و درگیری با اریتره، کشور همسایه موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده بود اینک در جلوگیری از بروز درگیری‌های قومی در کشورش ناموفق نشان داده است.

نخست وزیر اتیوپی برای ایجاد تغییرات در یکی از محدود و بسته‌ترین نظام‌های سیاسی-اقتصادی قاره آفریقا سیاست گشایش و درهای باز را در پیش گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از سرگیری گفتگوهای اتیوپی، مصر و سودان برای حل اختلافات سد نیل آبی

اعتراض‌های خونین در اتیوپی؛ ۶۷ نفر در دو روز کشته شدند

برگزاری جشن «آشندا» در اتیوپی پس از دو سال درگیری‌ خونین