ابداع روش تازه برای اندازه‌گیری میزان استرس با استفاده از جرم گوش

استرس
استرس Copyright Pixabay/Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از دانشمندان در بریتانیا روشی را ابداع کرده‌اند که با آن و به کمک جرم داخل گوش، می‌توان میزان هورمون استرس فرد را اندازه‌ گرفت.

آگهی

شماری از دانشمندان در بریتانیا روشی را ابداع کرده‌اند که با آن و به کمک جرم داخل گوش، می‌توان میزان هورمون استرس فرد را اندازه‌ گرفت.

تیمی از پژوهشگران از کشورهای بریتانیا، شیلی و آلمان این ابزار را به ثبت رسانده‌اند و می‌گویند این روش که می‌تواند در منزل و بدون نظارت بالینی انجام شود، قادر است هورمون کورتیزول را که عامل استرس اندازه‌گیری کند.

آندره هرن ویوز، از انستیتو علوم اعصاب در دانشگاه کالج لندن گفت: «نمونه‌برداری از کورتیزول بسیار دشوار است زیرا میزان هورمون می‌تواند نوسان کند. به همین خاطر ممکن است یک نمونه بازتاب دقیقی از سطح کورتیزول در بدن یک فرد نباشد. به علاوه روش‌های نمونه‌گیری خود می‌توانند استرس ایجاد کنند که این خود می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.»

دکتر هرن ویوز افزود: «اما به نظر می‌رسد میزان کورتیزول در موم گوش پایدارتر است و با ابزار جدید می‌توان نمونه‌برداری و تست سریع، ارزان و موثر آن را آسان کرد.»

دستگاه جدید ساخته شده شبیه یک گوش‌پاک کن است با این تفاوت که برای آن چیزی شبیه به ترمز طراحی شده تا از ورود بیش‌ از حد آن به گوش و ایجاد آسیب جلوگیری کند.

پیش‌تر سطح هورمون کورتیزول با آزمایش خون، ادرار، بزاق یا مو اندازه‌گیری می‌شد.

دانشمندان می‌گویند جرم گوش بیشتر از نمونه‌های مو کورتیزول تولید می‌کند و روش ابداعی می‌تواند به سریعترین و ارزان‌ترین شکل میزان استرس بدن را بسنجد.

پژوهشگران در حال مطالعه هستند که از جرم گوش همینطور برای اندازه‌گیری سطح گلوکز خون استفاده کنند. امری که به بیماران دیابتی اجازه خواهد داد قند خون خود را به آسانی تحت نظر داشته باشند.

محققان همچنین اعلام کرده‌اند که با روش جدید، آنتی‌بادی ویروس کرونا در بدن نیز به سادگی قابل آزمایش و تشخیص است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج شیوه مدیریت بمباران اخبار؛ چگونه دچار اضطراب خبری نشویم؟

به اتاق خشم خوش آمدید؛ با کوبیدن پتک استرس خود را کاهش دهید

نتیجه یک تحقیق: احتمال موفقیت در ترک سیگار به کمک داروی سیتیزین دو برابر بیشتر است