حزب محافظه‌کار مخالف دولت لیتوانی برندهٔ دور دوم انتخابات مجلس شد

رأی دادن از درون ماشین برای نخستین بار در لیتوانی
رأی دادن از درون ماشین برای نخستین بار در لیتوانی Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران دو حزب لیبرال لیتوانی که آنها نیز زن هستند، احتمالا با سیمونی‌یت ۴۵ ساله که محبوبِ شهرنشینان جوان است، ائتلاف خواهند کرد.

آگهی

حزب راست میانهٔ لیتوانی که حزب مخالف دولت این کشور است، طبق شمارش اولیه آرا، برندهٔ دور دوم انتخابات مجلس این کشور شد.

حزب محافظه‌کار لیتوانی در دور نخست ۲۵ درصد کلّ آرا را کسب کرده بود و در نهایت توانست ۴۹ کرسی از مجموع ۱۴۱ کرسی پارلمان را از آن خود کند. حال آنکه، حزب حاکم «اتحاد کشاورزان و سبزها» به نخست‌وزیری سولیوس اسکورنلیس، در دور اول ۱۷ درصد رأی آورده بود، و در آخر ۳۹ کرسی مجلس را در اختیار گرفت.

زدن ماسک و رعایت فاصلهٔ اجتماعی در حوزه‌های رأی‌گیری الزامی بود ضمن آنکه برای نخستین بار واجدان شرایط توانستند با خودرو پای صندوق رأی بیایند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

نخست وزیر کنونی که عمدتا میان اقشار کم‌درآمد حاشیه‌نشین و روستاییان هوادار دارد وعده داده با نابرابری اجتماعی همچنان مبارزه می‌کند و یک برج حقوق اضافه هم در سال به مستمری بگیران سالمند خواهد داد.

از سوی دیگر اینگریدا سیمونی‌یِت، وزیر بازرگانی پیشین از حزب محافظه‌کار، که نخست‌وزیر احتمالی آینده خواهد بود، از دولت کنونی انتقاد کرده است که نتوانسته کشور را در مقابل موج دوم بیماری همه‌گیر آماده کند، و همچنین وعدهٔ نوسازی اقتصادی داده است.

در کل، چهار حزب به دور دوم انتخابات مجلس لیتوانی راه یافته‌اند،‌ و بنابراین، باید به زودی گفتگو برای تشکیل ائتلاف در پارلمان آغاز شود. رهبران دو حزب لیبرال دیگر که آنها نیز زن هستند، احتمالا با سیمونی‌یت ۴۵ ساله که محبوبِ شهرنشینان جوان است، ائتلاف خواهند کرد.

با وجود آنکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور رکورد تازه‌ای ثبت کرده، تعداد قربانیان بیماری کووید-۱۹ در لیتوانی بسیار پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپاست.

تولید ناخالص داخلی لیتوانی که جمعیتی ۲/۸ میلیون نفری دارد، امسال فقط ۱/۸ درصد کاهش داشته که در حوزهٔ پولی یورو بهترین به‌شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اینگریدا سیمونیت؛ پارلمان لیتوانی نخست وزیر آینده را انتخاب کرد

زنجیرهٔ‌ انسانی در مرز لیتوانی در حمایت از جنبش دموکراسی‌خواهانهٔ بلاروس

انتشار نخستین ارز دیجیتالی دارای پشتوانه بانک مرکزی توسط لیتوانی؛ ال‌بی‌کوین چیست؟