واکنش زوج‌های همجنسگرای کاتولیک به دفاع پاپ؛ گامی مثبت یا بی‌حاصل؟

اظهارات تازه پاپ در دفاع از حقوق همجنسگرایان
اظهارات تازه پاپ در دفاع از حقوق همجنسگرایان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«پاپ فرانسیس منزوی است و همه اسقف‌ها مواضع او را دنبال نمی‌کنند، اما من خوشبین هستم که نظرات او یک نگاه جانبی بازتری را در کلیسا ایجاد می‌کند».

آگهی

تازه‌ترین موضع‌گیری پاپ در دفاع از حقوق همجنسگرایان شاید سبب تغییر فوری وضعیت این افراد نشده باشد، اما همین اظهار نظر تاکنون واکنش‌های مثبتی را از طرف دگرباشان جنسی و کنشگران طرفدار حقوق آنان به دنبال داشته است.

روز چهارشنبه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در جریان مصاحبه‌ای در یک فیلم مستند که بخش‌هایی از آن روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در جشنواره فیلم رم پخش شد، از این ایده که افراد همجنسگرا بتوانند به طور قانونی شریک زندگی خود را انتخاب کنند، دفاع کرد. پاپ در این مستند که «فرانچسکو» نام دارد، حتی پیشنهاد کرده که برای شراکت زندگی همجنسگرایان قانون وضع شود و گفته است: «آنچه ما باید داشته باشیم یک قانون مدنی برای شریک‌های زندگی همجنسگراست. به این ترتیب آنها تحت پوشش قانون قرار می‌گیرند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری فرانسه پس از انتشار اظهار نظر پاپ، نظر چند تن از زوج‌های همجنسگرای باورمند به کیش مسیحی کاتولیک را در این زمینه جویا شده است. ژان باتیست، اهل شهر لیون فرانسه که نام خانوادگی خود را فاش نکرده به این خبرگزاری گفته است: «شنیدن این پیام جهان‌شمول که پیام عشق است، برای من بسیار تسکین‌دهنده بود.»

ژان باتیست که از سال ۲۰۱۵ عملا شریک زندگی مرد دیگری است، با این حال تصدیق می‌کند که این بیانیه در حال حاضر «چیزی را تغییر نخواهد داد»، اما «اقدامی جدی» است «دریچه را به روی آینده می‌گشاید». او می‌گوید: «پاپ فرانسیس منزوی است و همه اسقف‌ها مواضع او را دنبال نمی‌کنند، اما من خوشبین هستم که نظرات او یک نگاه جانبی بازتری را در کلیسا ایجاد می‌کند».

فرانسیس در جایگاه پاپ، هرگز به صورت آشکار از تأیید شریک‌های زندگی همجنسگرا حمایت نکرده بود. با این حال او نه در دوران رهبری واتیکان و نه پیش از آن هرگز ازدواج همجنسگرایان را به عنوان امر مورد تأیید کلیسا مطرح نکرده و بنابراین تأیید ازدواج همجنسگرایان در مذهب کاتولیک همچنان منتفی است و همجنسگرایان در مورد پذیرش ازدواج خود در کلیسا انتظار انقلاب ندارند. در واقع با وجود اعلام نظر نسبتا صریح پاپ، معنی قطعی و رسمی ازدواج برای کلیسا همچنان پیوند میان یک زن و یک مرد است.

به همین دلیل، با آن چندین زوج همجنسگرای دیگر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه موضع‌گیری تازه پاپ را «گام مثبت به جلو» ارزیابی کرده‌اند، شمار اندکی نیز چندان امیدی به بهبود شرایط ندارند. فرانسوا که او هم همجنسگراست و نام خانوادگی خود را اعلام نکرده، به این خبرگزاری گفته است: «در هر صورت پاپ شراکت زندگی ما را به عنوان شراکت درجه دوم حساب می‌کند. بین دیروز و امروز ما به طور مشخص چیزی تغییر نکرده است. کلیسای فرانسه دوچرخه و آیفون را متبرک می‌کند، اما از متبرک کردن زوج‌های همجنس خودداری می‌کند.»

سوشیتدپرس
ازدواج همجنسگرایانسوشیتدپرس

برخی دیگر از همجنسگرایانی که کودکانی را فرزندخواندگی پذیرفته‌اند در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از این که کلیسا همچنان از تعمید دادن فرزندان آنان خودداری می کند، گله کرده و گفته‌اند به هر روی، نظر جدید پاپ، تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد کرد. الیزابت سنت گیلی که همجنسگرا و شریک زندگی زنی دیگر است، در این زمینه با اندکی خوش‌بینی می‌گوید: «کلیسا خیلی آرام حرکت می‌کند ، اما من با آن صلح کرده‌ام. آرزو دارم کلیسا عشق ما را نیز مانند عشق زوج‌های غیرهمجنسگرا در نظر بگیرد، یعنی همان گونه که آن عشق را به مثابه عشق به خدا می‌نامد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اظهارات پاپ در روز چهارشنبه واکنش برخی چهره‌های کاتولیک مدافع حقوق همجنسگرایان را نیز به دنبال داشت. از جمله کشیش جیمز مارتین، یکی از روحانیان معروف مسیحی در آمریکا که همواره در پی ساختن پلی میان همجمسگرایان و کلیسا بوده، اظهارات پاپ را «یک گام بزرگ رو به جلو در حمایت کلیسا از دگرباشان جنسی» خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واتیکان: پاپ بر زندگی مشترک همجنس‌گرایان مهر تایید نزده است

پاپ فرانسیس از صدور مجوز کشیش شدن مردان متاهل در آمازون امتناع کرد

انقلاب در واتیکان؛ پاپ فرانسیس اجازه داد برای زوج‌های همجنس مراسم مذهبی برگزار شود