قبرس شمالی ساحل متروک‌مانده‌ از زمان اشغال ترکیه را بازگشایی می‌کند

ساحلی متروک در قبرس شمالی
ساحلی متروک در قبرس شمالی Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات قبرس شمالی اعلام کردند منطقه‌ای ساحلی را که چند دهه متروک مانده بود بازگشایی خواهند کرد. این ساحل، مقابل ناحیه‌ای مسکونی قرار دارد که از زمان اشغال بخش شمالی جزیرهٔ قبرس از سوی ترکیه در سال ۱۹۷۴، به‌ حال خود رها شده بود.

آگهی

مقامات قبرس شمالی اعلام کردند منطقه‌ای ساحلی ماراش را که چند دهه متروک مانده بود بازگشایی خواهند کرد. این ساحل، مقابل ناحیه‌ای مسکونی قرار دارد که از زمان اشغال بخش شمالی جزیرهٔ قبرس از سوی ترکیه در سال ۱۹۷۴، به‌ حال خود رها شده بود.

ارسین تاتار، مقام ارشد قبرس شمالی روز سه‌شنبه در آنکارا، و در کنار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: «انشاالله از همین پنجشنبه ساحل ماراش را با حضور مردم خود بازگشایی می‌کنیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یونان و جمهوری قبرس، همزمان اقدام فوق را که با حمایت آنکارا صورت گرفته محکوم کردند. نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس، که پیش از این در کنار شماری دیگر از اعضای اتحادیهٔ اروپا خواستار تحریم ترکیه شده بود وضعیت اخیر را عمیقاً «ناپذیرفتنی» خواند.

ساکنان بناهای مسکونی و هتل‌های این ساحل حدود ۳۹ هزار نفر از شهروندان یونانی‌زبان قبرس بودند که در سال ۱۹۷۴ و در پی اشغال نظامی این منطقه، املاک خود را تخلیه کردند و راهی جنوب این جزیره شدند.

گرچه وعدهٔ ازسرگیریِ گفتگوهای آتن و آنکارا، از تنش مرزی اخیر میان ترکیه و یونان در آبهای مدیترانه کاسته است، اقدام اخیر آنکارا علیه قبرس که متحد یونان و عضو اتحادیهٔ‌ اروپاست ممکن است از نو بر تنش‌ها بیفزاید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری دور دوم انتخابات قبرس ترک نشین با چالش «روابط با ترکیه»

آنکارا: یونان حق مخالفت با عملیات اکتشافی در ۱۵ کیلومتری سواحل ترکیه را ندارد

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد