بررسی آماری ادعای روحانی؛ آیا وضع اقتصادی آلمان بدتر از ایران است؟

دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سال ۲۰۱۹
دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سال ۲۰۱۹ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه ابراز امیدواری کرد که تاثیر منفی شیوع کرونا بر رشد اقتصادی ایران کمتر از آلمان باشد؛ اظهار نظری که به مثابه ادعای او مبنی بر بهتر بودن شرایط اقتصاد ایران نسبت به آلمان انعکاس یافت و این سوال را ایجاد کرد که آیا واقعا شرایط اقتصادی آلمان بهتر از ایران است؟

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه ابراز امیدواری کرد که تاثیر منفی شیوع کرونا بر رشد اقتصادی ایران کمتر از آلمان باشد؛ اظهار نظری که به مثابه ادعای آقای روحانی مبنی بر بهتر بودن شرایط اقتصاد ایران نسبت به آلمان انعکاس یافت و این سوال را ایجاد کرد که آیا واقعا شرایط اقتصادی ابرقدرت اقتصادی اروپا بهتر از ایران است؟

حسن روحانی در نشست اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که مطابق تازه‌ترین پیش‌بینی‌های مسئولان آلمان، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری منفی ۵.۲ درصد خواهد بود و در عمل اقتصاد این کشور پیشرفته به همین میزان کوچک‌تر خواهد شد. رئیس جمهوری ایران همچنین با اشاره به محدودیت‌های تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا تاکید کرد که اقتصاد ایران حتما شرایط بهتری از این رقم خواهد داشت. او سپس ابراز امیدواری کرد که نرخ رشد اقتصادی ایران تا پایان سال مثبت باشد و یا اگر منفی هم شد بسیار پایین‌تر از این رقمی باشد که برای آلمان اعلام می‌شود.

اشاره آقای روحانی به پیش‌بینی جدید موسسه ایفو(Ifo) بوده که یک نهاد مطالعاتی وابسته به دانشگاه مونیخ آلمان است، بود. لذا بر خلاف گفته آقای روحانی پیش‌بینی نرخ منفی ۵.۲ درصدی از سوی مسئولان رسمی این کشور اعلام نشده است.

با این حال، پیش‌بینی مورد اشاره آقای روحانی، تاکید دارد که نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال آینده میلادی به ۵.۱ درصد خواهد رسید و تا حدود زیادی افت سال ۲۰۲۰ را جبران خواهد کرد.

البته مطابق اعلام اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا(یورواستات)، تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۱۹ نزدیک به سه هزار و ۴۳۶ میلیارد یورو بوده که به تنهایی نزدیک به ۸.۷ برابر تولید ناخالص داخلی ایران است که از سوی بانک جهانی ۳۹۵.۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

بنابراین، رشد منفی ۵.۲ درصدی معادل ۱۷۸.۶۷ میلیارد دلار خواهد بود که برابر با ۴۵.۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی سالانه ایران است.

مرکز آمار ایران نیز در تازه‌ترین گزارش خود نرخ رشد اقتصادی این کشور در بهار امسال را با احتساب بخش نفت منفی ۳.۵ درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی به منفی ۱.۷درصد اعلام کرده بود. در همین حال، اداره آمار اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰(۱۳ فروردین-۱۰ تیر) به منفی ۹.۷ درصد رسیده است.

صندوق بین‌الملی پول هم اخیرا پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال جاری میلادی به منفی ۵.۷ درصد خواهد رسید که تا حدود نزدیک به پیش‌‌بینی موسسه ایفو است ولی صندوق همزمان برآورد کرده اقتصاد ایران نیز در سال جاری میلادی ۶ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

همچنین مطابق اعلام این نهاد بین‌المللی، متوسط رشد اقتصادی آلمان در دو سال گذشته میلادی ۱.۰۵ درصد بوده ولی این نرخ برای ایران منفی ۶.۵ درصد بوده است. تازه‌ترین برآورد صندوق هم حاکسیت که نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال آینده میلادی به ۵.۱ درصد می‌رسد؛ در حالی که اقتصادی ایران تنها ۳.۱ درصد رشد خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

البته این در شرایطی است که نرخ بیکاری آلمان از ۳.۹ درصد در سال گذشته میلادی به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد ولی نرخ بیکاری ایران از ۱۶.۳ درصد به ۱۶.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

اما در همین مدت، نرخ تورم آلمان از ۰.۳ درصد در سال گذشته میلادی به ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش می‌یابد ولی نرخ تورم ایران از ۳۴.۲ درصد به ۳۳.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

این در شرایطی که جمعیت دو کشور بسیار به هم نزدیک است و ایران با کمتر از یکصد هزار نفر برتری، جمعیتی ۸۳ میلیون و ۹۱۲ هزار نفری دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بررسی نوسان ۵ شاخص کلان؛ آیا اقتصاد ایران در حال غلبه بر تبعات شیوع کروناست؟

پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی اروپا؛ ایتالیا وخیم‌ترین و اتریش کم‌عمق‌ترین رکود را تجربه می‌کنند

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟