پناهجوی ایرانی در ناکجاآباد؛ طوطیان از گرفتاری در بین دو گذرگاه مرزی می‌گوید

امید طوطیان، هنرمند پناهجوی ایرانی، از نیمه ماه سپتامبر در منطقه حائل در جزیره قبرس سرگردان است
امید طوطیان، هنرمند پناهجوی ایرانی، از نیمه ماه سپتامبر در منطقه حائل در جزیره قبرس سرگردان است Copyright MARIO GOLDMAN / AFP
Copyright MARIO GOLDMAN / AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پناهجوی ایرانی در ناکجاآباد؛ طوطیان از گرفتاری در بین دو گذرگاه مرزی می‌گوید

آگهی

امید طوطیان، هنرمند ایرانی که جلای وطن کرده است، چند روزی است که در منطقه حائل در بین دو گذرگاه بین جمهوری قبرس و منطقه قبرس شمالی گرفتار شده است. او در اوایل سپتامبر به امید ورود به جمهوری قبرس و اتحادیه اروپا از ترکیه به منطقه قبرس شمالی سفر کرد اما جمهوری قبرس تاکنون به وی اجازه ورود نمی‌دهد.

منطقه قبرس شمالی بیشتر ترک‌نشین است و در پی مناقشه نظامی بین یونان و ترکیه در سال ۱۹۷۴ میلادی از کنترل جمهوری قبرس خارج شده و تنها توسط ترکیه به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته می‌شود.

امید طوطیان دو هفته پس از ورود به قبرس شمالی برای اولین بار درخواست پناهندگی خود را به جمهوری قبرس تسلیم کرد. اما هنگامی که به منطقه حائل و تحت کنترل نیروهای سازمان ملل رسید نتوانست اجازه ورود به این کشور را دریافت کند.

او که ادعا می‌کند در منطقه قبرس شمالی در وضعیت خطرناکی به سر می‌برده و حاضر نیست به آنجا برگردد، در چند صد متری مرزی بین دو بخش جزیره سرگردان است.

او خود اعتقاد دارد که علت رد درخواست وی، شیوع ویروس کروناست.

امید طوطیان که ترانه‌های اجتماعی علیه حکومت ایران خوانده است از بازگشت به ترکیه می‌ترسد، چرا که به گفته او دولت ترکیه به دولت ایران نزدیک شده است. در تیر و مرداد امسال سه معترض به رژیم ایران اعدام شده‌اند که دو نفر از ایشان پیش از اعدام به ترکیه فرار کرده بودند اما توسط دولت ترکیه به ایران مسترد شدند.

طوطیان از زمان رسیدنش به منطقه مرزی تا کنون «چهارپنج بار» تلاش کرده وارد جمهوری قبرس شود اما درخواست و تلاش او تا به امروز بی ثمر بوده است.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا در امور مهاجرت و قوانین بین‌المللی، قبرس نمی‌تواند پناهجویان را تا پایان روند بررسی درخواست پناهندگی و دریافت جواب نهایی اخراج کند.

به گفته وزارت کشور قبرس همه متقاضیان پناهندگی باید تست کووید۱۹ منفی را حداکثر تا ۷۲ قبل از درخواست پناهندگی خود ارائه دهند. امید طوطیان مدعی است این تست را از همان درخواست اول به طور مکرر در اختیار پلیس مرزی قرار داده است .

قبرس، به دلیل بسته شدن دیگر مرزها و مسیرهای ورود به اتحادیه اروپا، با افزایش شش برابری تعداد درخواست‌های پناهندگی در پنج سال اخیر مواجه است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با پناهنده ایرانی که توییتش سرنوشت سیاستمدار یونانی را تغییر داد

هنرمند پناهنده و معترض روس بانک فرانسوی را آتش زد

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد