طعنه به ترامپ؛ ماکرون تضعیف سازمان ملل را نتیجه ضربه پایه‌گذاران آن دانست

رئيس‌جمهوری فرانسه
رئيس‌جمهوری فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون در حالی از ضربه‌های پایه‌گذاران سازمان ملل متحد به این نهاد سخن گفت که آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ از سازمان ملل متحد فاصله گرفته است. واشنگتن همچنین طی سه سال گذشته از چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد خارج شده است.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در پیام ویدئویی به اجلاس مجازی سازمان ملل متحد به طور تلویحی از سیاست دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در قبال این سازمان انتقاد کرد.

رئیس جمهوری فرانسه وضعیت کنونی سازمان ملل متحد را مانند دنیای کنونی «آشفته» توصیف کرد و گفت: «پایه های [سازمان ملل متحد] فرسوده شده و دیوارهای آن ترک برداشته است. اتفاقی که در برخی موارد ناشی از ضربه هایی است که پایه گذاران [سازمان ملل متحد] به آن وارد کرده اند.»

امانوئل ماکرون در حالی از ضربه های پایه گذاران سازمان ملل متحد به این نهاد سخن گفت که آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ از سازمان ملل متحد فاصله گرفته است. واشنگتن همچنین طی سه سال گذشته از چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد خارج شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتقاد از شکسته شدن قبح اقداماتی مانند الحاق بخش‌هایی از یک کشور به کشور دیگر، استفاده از سلاح های شیمیایی و بازداشت های گسترده یکی دیگر از محورهای سخنرانی رئیس جمهوری فرانسه بود. وی اظهار داشت: «قبح تابوهایی که تصور می شد گزندناپذیر هستند شکسته شده است. جنگ الحاق سازی، استفاده از سلاح های شیمیایی و بازداشت های گسترده بدون هیچ مجازاتی صورت می گیرد. حقوقی که جاافتاده تصور می شد زیر پا گذاشته می شود. نظام بین المللی ما اکنون اسیر رقابت های ما با یکدیگر شده و دیگر توان مجازات این تعدی ها را ندارد.»

رئیس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنانش از تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس جدید کرونا به عنوان چالش هایی نام برد که همه کشورها برای مقابله با آنها باید با یکدیگر همکاری کنند.

اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هر سال با حضور سران کشورها در نیویورک برگزار می شد امسال به دلیل شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» جای خود را به نشستی مجازی داده است.

دونالد ترامپ نه به صورت حضوری و نه به صورت مجازی در نشست گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان ملل شرکت نکرد. پیش از این گزارش شده بود که رئیس جمهوری آمریکا تنها رهبر یکی از کشورهای جهان خواهد بود که با حضور در مقر سازمان ملل در نشست امسال سخنرانی خواهد کرد. با این حال دولت او تنها نورمان شاله، معاون موقت سفیر آمریکا در سازمان ملل را مامور سخنرانی برای گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل این سازمان کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در میانه تنش‌ها با روسیه بر سر بلاروس و ناوالنی به لیتوانی و لتونی می‌رود

گفت‌وگوی دو رئیس جمهور؛‌ انتقاد شدید پوتین از «اتهام‌های بی اساس» ماکرون علیه روسیه

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند