هفت نفر در بوسنی به‌دلیل قتل غیرنظامیان در زمان جنگ بازداشت شدند

بوسنی در زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی
بوسنی در زمان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی Copyright Jerome Delay/ASSOCIATED PRESS
Copyright Jerome Delay/ASSOCIATED PRESS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اجساد قربانیان که بین ۱۴ تا ۸۲ ساله بودند در محل تخلیه زباله رها شده و با زباله روی اجساد پوشانده شده بود. صرب‌های بوسنیایی سپس یک مسجد محلی در آن روستا را منفجر و نخاله‌ها را روی اجساد خالی کردند.

آگهی

مقامات در بوسنی و هرزگوین روز چهارشنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور)، هفت افسر نظامی و سرباز سابق صرب بوسنیایی را بازداشت کردند. این افراد مظنون هستند که در طول جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در قتل ۴۴ فرد غیرنظامی دست داشته‌اند.

دادستانی بوسنی و هرزگوین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مجموع ۹ نفر مظنون به قتل غیرنظامیان بوسنیایی در سال ۱۹۹۲ در منطقه سوکولاک در جنوب شرقی بوسنی هستند.

در بیانیه دادستانی آمده است که صرب‌های بوسنیایی قبل از اینکه مردان و پسران روستای نووسئوسی را به محل دفن زباله در نزدیکی محل اقامتشان ببرند و آن‌ها را بکشند، زنان و دختران را از مردان و پسران جدا کردند.

اجساد قربانیان که بین ۱۴ تا ۸۲ ساله بودند در محل تخلیه زباله رها شده و با زباله روی اجساد پوشانده شده بود. صرب‌های بوسنیایی سپس یک مسجد محلی در آن روستا را منفجر و نخاله‌ها را روی اجساد خالی کردند.

بقایای اجساد همه قربانیان جز یک نفر از قتلگاه آن‌ها خارج شده است. طبق نظر پزشکی قانونی در مجموع ۱۷۸ زخم بر اثر اصابت گلوله روی بدن آن‌ها وجود داشته است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان جنگ در بوسنی جان خود را از دست دادند. این جنگ زمانی آغاز شد که صرب‌های بوسنی که مخالف استقلال بوسنیایی‌ها از یوگسلاوی سابق بودند، قیام کردند و خواستار ادغام بوسنی در صربستان شدند.

صرب‌ها در روزهای آغازین درگیری، بیش از دو سوم بوسنی و هرزگوین را تحت کنترل خود درآوردند و غیر از صرب‌های بوسنیایی بقیه را که بخشی بوسنیایی‌های مسلمان و همچنین کروات‌های بوسنیایی بودند یا از کشور بیرون راندند یا آن‌ها را کشتند.

مظنونان چه کسانی هستند؟

مظنونانی که روز چهارشنبه بازداشت شدند، اعضای کمیته موسوم به «بحران» بودند که با پس از اینکه صرب‌های بوسنیایی این محدوده را در سال ۱۹۹۲ در اختیار گرفتند، تشکیل شد.

در میان مظنونان نام ژنرال رادیسلاو کرستیچ نیز دیده می‌شود که در حال گذراندن دوره ۳۵ ساله زندان خود است. وی در سال ۲۰۰۴ به اتهام کمک به نسل‌کشی از سوی دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد محکوم شد. دادستانی بوسنی اعلام کرد وی برای اتهام جدید در زندان لهستان مورد بازجویی قرار خواهد گرفت.

در بیانیه دادستانی آمده است که یک مظنون دیگر که نامی از آن آورده نشده است در خارج از بوسنی زندگی می‌کند که مقام‌ها قصد دارند درخواست استرداد وی را ارائه کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایکوت دیدار با لاوروف از سوی دو عضو از سه عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین

تجمع اعتراضی در سارایوو؛ مهاجران از بوسنی بروند

رادوان کارادزیچ، ملقب به «قصاب بوسنی» به حبس ابد محکوم شد