تلاش ترکیه برای به دست آوردن جایگاه فرانسه در آفریقا

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan, left, sits by French President Emmanuel Macron during a news conference following a summit on Syria, in Istanbul, Saturday, Oct. 27, 2
Turkey's President Recep Tayyip Erdogan, left, sits by French President Emmanuel Macron during a news conference following a summit on Syria, in Istanbul, Saturday, Oct. 27, 2 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۴۵ بازدید از آفریقا انجام داده است. آنکارا در این سال‌ها همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های امنیتی و نظامی با کشورهای آفریقایی داشته است. این کشور می‌خواهد در کنار قدرت نمایی در حوزه‌های اقتصادی، مذهبی و آموزشی، در زمینه نظامی نیز خود را نشان دهد.

آگهی

مقام‌های کنگو در ۳۰ ژوئیه به یکی از مخالفان سرشناس حکومت که در این کشور زندانی بود اجازه دادند با یک هواپیمای پزشکی به آنکارا برود.

ژان ماری میشل موکوکو، مخالف شناخته شدۀ حکومت در کنگو با ۷۳ سال سن پس از یک مذاکره طولانی اجازه یافت تا برای درمان به ترکیه برود.

رجب طیب اردوغان به تازگی کارت برنده جدیدی در سیاست آفریقایی خود رو کرده است. از همین رو انتخاب ترکیه در شرایطی که روابط این کشور با فرانسه رو به وخامت گذاشته است، اهمیت می‌یابد.

پیش از این فرانسه از ریاست جمهوری کنگو خواسته بود تا در یک اقدام بشردوستانه اجازه درمان این زندانی سیاسی را در خارج از زندان صادر کند. این زندانی مشهور از مدرسه نظامی سنت‌سیر فرانسه فارغ‌التحصیل شده است.

ژنرال موكوكو، نامزد بازنده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ کنگو، انتخاب مجدد دنیس ساسو نگوسو را به چالش كشید. او پس از برگزاری یک محاکمه در سال ۲۰۱۸ میلادی به اتهام «تهدید امنیت ملی» زندانی شد.

دولتمردان کنگویی با انتخاب آنکارا به عنوان محل درمان ژنرال موکوکو، پیامی به فرانسه ارسال کردند. خانواده میشل موکوکو درخواست کرده بودند تا این زندانی بیمار اجازه یابد برای درمان به مراکش یا فرانسه برود.

گویا مقام‌های کنگو با این تصمیم مطمئن شده‌اند که این مخالف حکومت پس از درمان به کشورشان بازخواهد گشت. آن‌ها همچنین مطمئن هستند که این زندانی نمی‌تواند در آنکارا در رسانه‌ها حاضر شود.

بنابراین ترکیه از این پس به تمامیت خواهان آفریقایی اجازه می‌دهد تا مخالفانی که تهدیدشان می‌کنند را به این کشور بفرستند؛ مخالفینی که آخرین روزهای زندگی‌شان را می‌گذرانند.

گسترش نفوذ ترکیه در آفریقا

نفوذ رئیس جمهور ترکیه در آفریقا در سال‌های گذشته بسیار گسترش یافته است. گویا این کشور در تلاش است تا جای فرانسه را در خانه آفریقایی‌اش بگیرد.

زمانی که اردوغان در سال ۲۰۰۲ میلادی به قدرت رسید، ترکیه ۹ سفارت در آفریقا داشت اما اکنون این کشور ۴۲ سفارت در آفریقا دارد. شرکت هواپیمایی ترکیه نیز پیش از بحران کرونا مسافرانی را به ۵۳ مقصد در ۳۵ کشور آفریقایی جابجا می‌کرده است.

اردوغان از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۴۵ بازدید از آفریقا انجام داده است. وی در اواخر ژانویه سال ۲۰۲۰ در الجزایر، گامبیا و سنگال حضور داشت.

آنکارا در این سال‌ها همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های امنیتی و نظامی با برخی کشورهای آفریقایی داشته است. تحلیلگران بر این باورند که این کشور می‌خواهد در کنار قدرت نمایی در حوزه‌های اقتصادی، مذهبی و آموزشی در زمینه نظامی نیز خود را نشان دهد.

دخالت در لیبی باعث شد تا موضوع جدید امنیت دولتی که از سوی شبه نظامیان مخالف تهدید می‌شود نیز مطرح شود.

اردوغان همچنین برای اجرای سیاست آفریقایی خود به یک حلقه کوچک قدرتمند، به ویژه بورژواهای آناتولی تکیه کرده است. این افراد در سال‌های گذشته قراردادهای بی‌شماری در برخی کشورهای آفریقایی منعقد کرده‌اند.

ساخت فرودگاه بین‌المللی و ورزشگاه المپیک در سنگال همچنین ساخت کاخ کنگره در جمهوری کنگو توسط شرکت‌های ترک انجام شده است. از همین رو می‌توان گفت که تجارت با آفریقا رشد چشمگیری داشته و گفته می‌شود که این مبلغ به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظامیان شورشی مالی وعده برگزاری انتخابات دادند؛ اِکُواس خواستار تحریم آنان شد

سرکشی نظامیان در مالی؛ رئیس جمهور مجبور به استعفا شد

چرا بوتسوانا آلمان را به فرستادن ۲۰ هزار فیل تهدید کرده است؟