تولید ناخالص ملی سه ماهه دوم سال در ۴ اقتصاد برتر اروپا کاهش یافت

تولید ناخالص ملی سه ماهه دوم سال در ۴ اقتصاد برتر اروپا کاهش یافت
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان نرخ رشد اقتصادی سالانه در ایتالیا در سال ۲۰۲۰ را بین ۸ تا ۱۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند و این برای ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است به معنی بزرگ‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خواهد بود.

آگهی

تولید ناخالص ملی در کشورهای اروپایی به مانند آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به شدت کاهش یافته است.

کاهش ناخالص داخلی آمریکا در همین مدت به ۳۲.۹ درصد و مکزیک به ۱۷.۳ درصد رسیده است. دلیل اصلی این کاهش، شیوع ویروس کرونا از اوایل سال جاری میلادی و تعطیلی اجباری فعالیت‌های مختلف اقتصادی در دوران قرنطینه در سه ماهه دوم سال بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ایتالیا

ایتالیا که نخستین کانون شیوع کووید ۱۹ در اروپا بود، با رکود اقتصادی کم‌‌پیشینه‌ای روبرو شده است.

به طوری که تحقیقات «ایستات»، اداره آمار ایتالیا نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه نخست ۱۲.۴ درصد کاهش داشته است. این کاهش در سه ماهه نخست امسال ۵.۴ درصد بود. این افت شدید اقتصادی از سه ماهه نخست سال ۱۹۹۵ تا کنون در ایتالیا پیشینه نداشته است.

مقایسه نرخ تولید ناخالص داخلی ایتالیا در سه ماهه دوم امسال با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ نیز افت شدید ۱۷.۳ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش در مقایسه شش ماهه نخست امسال با سال گذشته نیز ۱۴.۳ درصد بوده است. در ماه‌‌های مه و آوریل امسال فعالیت‌های تولیدی و تجاری در ایتالیا به دلیل مقررات سختگیرانه قرنطینه به حالت نیمه فلج درآمد.

کارشناسان نرخ رشد اقتصادی سالانه در ایتالیا در سال ۲۰۲۰ را بین ۸ تا ۱۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند و این برای ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است به معنی بزرگ‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون خواهد بود. دولت رم برای رونق بخشیدن دوباره به وضعیت اقتصادی بودجه‌ای اضافی معادل ۲۵ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۰ اختصاص داده است.

اسپانیا

اقتصاد اسپانیا نیز از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ وارد دوره رکود شد زیرا در این کشور میزان تولید ناخالص داخلی در همین مدت ۱۸.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار را مؤسسه ملی آمار اسپانیا، «اینه» در روز جمعه منتشر کرد. کاهش تولید ناخالص داخلی اسپانیا که دلیل اصلی آن شیوع گسترده کرونا و تعطیلی کسب و کارها در دوران قرنطینه است، در سه ماهه نخست سال جاری نیز ۵.۲ درصد کاهش داشته است.

بانک اسپانیا پیش از این کاهش ۱۶ تا ۲۲ درصدی تولید ناخالص ملی را برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود، آماری که تقریبا میانگین آن به دست آمد. اسپانیا در ماه آوریل به مدت دو هفته دوران قرنطینه بسیار سختگیرانه‌ای را تجربه کرد و پس از آن نیز لغو قرنطینه با روندی بسیار کند و تدریجی در ماه‌های مه و ژوئن در این کشور آغاز شد.

در اسپانیا در سه ماهه دوم سال جاری، بخش‌های تجارت و هتلداری با ۴۰ درصد افت درآمد نسبت به سه ماهه نخست سال، بیشترین کسادی را نسبت به سایر بخش‌ها داشته‌اند. در همین مدت بخش عمرانی ۲۴ و بخش صنعت در اسپانیا ۱۸.۵ درصد افت درآمد داشته‌اند. گردشگری که با سهم ۱۲ درصدی در تولید ناخالص ملی، یکی از پایه‌های اصلی درآمدی اسپانیا را تشکیل می‌دهد در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، با دست کم ۶۰ درصد افت درآمد روبرو بوده است.

بر اساس گزارش اینه، در سه ماهه نخست امسال بیش از یک سوم کل صادرات اسپانیا نیز کاهش یافته است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت مادرید می‌گوید سیاست‌های اقتصادی خود را بر مبنای میزان کاهش درآمد ناخالص ملی ۹.۲ درصدی تا پایان سال جاری میلادی تمظیم می‌کند، در حالی که انک مرکزی این کشور این میزان را ۱۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

اسپانیا که از ابتدا یکی از دو کانون اصلی شیوع کرونا در اتحادیه اروپا بوده، به مانند ایتالیا از ۷۵۰ میلیارد یورو بودجه کمکی مصوب اتحادیه برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد بهره مهمی خواهد داشت. این سهم برای اسپانیا که چهارمین اقتصاد اتحادیه است، ۱۴۰ میلیارد یورو است که نزدیک به ۷۳ میلیارد یورو آن قرار است به صورت یارانه مستقیم به این کشور داده شود.

فرانسه و آلمان

اینسه، مؤسسه ملی آمار و اطلاعات اقتصادی فرانسه روز جمعه ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) اعلام کرد که نرخ تولید ناخالص ملی در این کشور در سه ماهه دوم سال به رقم ۱۳.۸ درصد رسیده که به معنی آغاز رکودی بی‌پیشینه در این کشور است. این کاهش با این حال کمتر از افت ۱۵.۳ درصدی است که کارشناسان برای سه ماهه دوم در فرانسه پیش‌بینی کرده بودند. تولید ناخالص ملی فرانسه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نیز ۵.۹ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رسمی دولت فدرال آلمان که روز گذشته منتشر شده بود، افت تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل دوم سال جاری نیز رکوردشکن شده و به بیشترین حد پس از ۱۹۷۰ رسیده است. در این گزارش میزان افت رشد فصلی تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۰.۱ درصد اعلام شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه یورو با وجود افزایش نرخ بیکاری

پیش‌بینی موسسه فیچ: تبعات اقتصادی شیوع کرونا تا سال ۲۰۲۵ باقی خواهد ماند

طرح نجات اقتصادی اتحادیه اروپا؛ سرنوشت مبهم لهستان و مجارستان