جوانان «نسل بی‌بی» اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو شوریده‌اند

جوانان «نسل بی‌بی» اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو شوریده‌اند
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اسرائیل بسیاری از محدودیت‌ها برای فعالیت‌های تجاری برداشته شده، اما نرخ بیکاری اکنون حول و حوش ۲۱.۵ درصد نوسان دارد و کارشناسان برای اقتصاد کشور در سال ۲۰۲۰، رشد ۶ درصدی پیش‌بینی کرده‌اند.

آگهی

مردم اسرائیل به مدت دو ماه هر شب شاهد حضور نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو در تلویزیون بودند که دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی لازم و نیز لزوم رعایت محدودیت‌های دوران قرنطینه را به آنها یادآوری می‌کرد.

اما وقتی کرونا در اسرائیل از نفس افتاد، نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو روز ۲۶ مه (۶ خرداد) بر صفحه تلویزیون ظاهر شد تا موفقیت خود در مهار بیماری همه‌گیر ناخوانده را به رخ مردمش بکشد. او خطاب به مردم گفت: «حالا آبجو بخورید و حالش را ببرید»، و بسیاری از اسرائیلی‌ها همین کار را کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اما بعد از آن آمار ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بار دیگر بالا رفت و نظرسنجی‌ها نشان داد که اعتماد مردم به نتانیاهو کاهش یافته است. وی اکنون در کشورش با اعتراضات سراسری به دلیل وضعیت رکود اقتصادی روبرو شده که خود ناشی از شیوع کروناست. بیشتر معترضانی که این روزها در برابر اقامتگاه نخست وزیر در بیت المقدس تجمع می‌کنند، متعلق به نسلی هستند که به جز بنیامین نتانیاهو خاطره‌ای از هیچ نخست وزیر دیگری ندارند و به همین دلیل «نسل بی‌بی» خوانده می شوند. نتانیاهو که به «بی‌بی» نیز معروف است، از سال ۲۰۰۹ نخست وزیر اسرائیل است و جوانان معترض در شعارهای خود می‌خواهند که او استعفا دهد.

کوستا بلک، جوانی که به دلیل شیوع کرونا کار خود در رستوران را از دست داده و یک بار هم در جریان اعتراضات به وضعیت اقتصادی بازداشت شده، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «ما نسلی هستیم که اعتماد خود به حکومت را کلا از دست داده‌ایم. مردم دارند برای نان شب‌شان می‌جنگند. مسئولان ما خدمات را متوقف کرده‌اند و به ما اهمیت نمی‌دهند.»

نتایج یک نظرسنجی در ۱۲ ژوئیه که مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام داد، نشان می‌دهد که تنها ۲۹.۵ درصد مردم به مدیریت بحران به دست رئیس ۷۰ ساله دولت اعتماد دارند، در حالی که این آمار در در ماه ژوئن ۴۷ و در آوریل ۵۷.۵ درصد بود.

نتانیاهو در واکنش به اعتراض‌های اخیر در کشورش در توییتر نوشت: «کشور را به سمت هرج و مرج، خشونت و حملات علیه پلیس نکشانید.» نخست وزیر اسرائیل به طور معمول عملکرد مثبتی در مدیریت و سیاست‌‌ اقتصادی دارد، اما منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد که او تمایل به مدیریت بحران را از دست داده و پس از پایان دوران قرنطینه اول، دیگر نتوانسته است راهبردی روشن برای خروج از بحران ارائه دهد.

ارباب مشاغل می‌گویند كه كمك‌های مالی وعده داده شده غالبا در چرخه کاغذبازی‌های اداری افتاده و در نهایت به کندی به دست آنها می‌رسد. برخی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که نتانیاهو خود را بیش از حد مشغول طرح جاری دولت برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری کرده است. عده‌ای دیگر می‌گویند که توجه وی بیشتر به پرونده فسادی است که علیه او مطرح است و او آن را رد می‌کند.

در هر حال، نتانیاهو گفته‌های منتقدان را نمی‌پذیرد. او این هفته در مورد تأخیر در ارائه کمک‌های مالی در فیس بوک نوشت: «پول در راه است. ما به حمایت از همه شهروندان اسرائیلی ادامه خواهیم داد و به زودی برنامه‌های دیگری هم در راه است.»

بحرانی عمیق‌تر

از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائیل تا کنون ۶۸ هزار نفر به کووید ۱۹ دچار شده‌اند که ۷۵ درصد این موارد مربوط به دوران پساقرنطینه بوده است. تا کنون نزدیک به ۵۰۰ نفر نیز در این کشور بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. اسرائیل همچنین در فهرست قرمز کشورهایی قرار دارد که شهروندانشان از ورود به فضای اتحادیه اروپا منع شده‌اند.

در اسرائیل بسیاری از محدودیت‌ها برای فعالیت‌های تجاری برداشته شده، اما نرخ بیکاری اکنون حول و حوش ۲۱.۵ درصد نوسان دارد و کارشناسان برای اقتصاد کشور در سال ۲۰۲۰، رشد ۶ درصدی پیش‌بینی کرده‌اند. نظرسنجی مرکز آمار اسرائیل نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مردم اسرائیل بیم آن دارند که نتوانند از پس مخارج زندگی‌شان برآیند. این آمار در زمان قرنطینه ۴۶ درصد بود.

یوحنان پلسنر، رئیس مؤسسه دموکراسی اسرائیل در این زمینه به خبرگزاری رویترز می‌گوید : «اسرائیلی‌ها در ماه مارس و آوریل درک کردند که شرایط دشوار است و حاضر به پذیرش آن بودند، زیرا احساس می‌کردند دولت دارد نهایت تلاش خودش را می‌کند. اما اکنون این حس وجود دارد که دولت دیگر از نظر اقتصادی و همچنین از نظر بهداشتی دیگر مدیریتی بر اوضاع ندارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پلسنر معتقد است پیامدهای سیاسی بلند مدت این وضعیت برای نتانیاهو هنوز معلوم نیست. اما بر اساس آخرین نظرسنجی، لیکود، حزب دست راستی متبوع نتانیاهو در انتخابات آتی تنها ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، مجلس اسرائیل را به دست می‌آورد، در حالی که سایر احزاب راست‌گرا جایگاه خود را بهبود می‌بخشند.

آسوشیتدپرس
اعتراض جوانان در اسرائیلآسوشیتدپرس

اورن الگار، ۲۷ ساله که نقشه‌بردار رایانه ای است و به معترضان در بیت المقدس پیوسته است، می‌گوید: «دولت عهد خود با شهروندان مبنی بر این که در زمان بحران از آنها حمایت خواهد کرد را شکسته است.»

استاو شافیر، عضو پیشین پارلمان اسرائیل نیز گفته است: «كسانی كه تحت صدارت نتانیاهو در اسرائیل بزرگ شده‌اند، تعجب می‌كنند که چرا هیچ پولی برای حمایت از اقتصاد ما در زمان وقوع بزرگ‌ترین بحران وجود ندارد.»

اعتراضات کنونی در اسرائیل گرچه هنوز به سطح اعتراضات سال ۲۰۱۱ نرسیده است، اما احتمال دارد ابعاد بیشتری پیدا کند. در سال ۲۰۱۱، صدها هزار نفر از مردم اسرائیل در اعتراض به گرانی و هزینه‌های بالای زندگی به خیابان آمدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات هزاران نفر علیه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل؛ ۳۴ نفر بازداشت شدند

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

ده‌ها زخمی در درگیری میان موافقان و مخالفان حکومت اریتره‌ در پایتخت اسرائیل؛ نتانیاهو: اخراجشان کنید