مونتاژ بزرگترین پروژه همجوشی هسته‌ای جهان در فرانسه آغاز شد

Claude Paris
Claude Paris Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پروژه در جنوب فرانسه اجرا خواهد شد و هفت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا همچنین اتحادیه اروپا نیز در تامین بودجه و اجرای آن مشارکت خواهند داشت.

آگهی

مرحلۀ مونتاژ بزرگترین پروژه همجوشی هسته‌ای جهان روز سه‌شنبه در فرانسه آغاز شد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان، ویژه مراسم آغاز مرحلۀ مونتاژ، این پروژه را «نویدبخش صلح» نامید.

قرار است به کمک راکتور آزمایشی گرماهسته‌ای بین‌المللی (ITER) بزرگترین توکامک جهان ساخته شود؛ یک ماشین آزمایشی که برای مهار انرژی همجوشی استفاده می‌شود.

همجوشی یک واکنش هسته‌ای است که قدرت خود را از خورشید و ستاره‌ها می‌گیرد و منبع بالقوه‌ای برای تامین انرژی ایمن و پاک محسوب می‌شود.

درجه حرارت در سطح خورشید حدود ۶ هزار درجه سانتیگراد و در مرکز آن حدود ۱۵ میلیون درجه سانتی گراد است. در توکامک ITER نیز قرار است درجه حرارت به حدود ۱۵۰ میلیون درجه سانتیگراد برسد.

وزن این دستگاه حدود ۲۳ هزار تن و دارای حجم پلاسمای ۸۳۰ متر مکعب است که بسیار بالاتر از توکامک‌هایی محسوب می‌شود که در حال حاضر مشغول به کارند و بیشترین حجم پلاسمای آنها ۱۰۰ متر مکعب است.

لحظه‌ای برای تاریخ‌ سازی

این پروژه در جنوب فرانسه اجرا خواهد شد و هفت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا همچنین اتحادیه اروپا نیز در تامین بودجه و اجرای آن مشارکت خواهند داشت.

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به مشارکت‌های بین‌المللی برای راه اندازی این پروژه گفت: «لحظاتی وجود دارد که ملت‌های جهان تصمیم می‌گیرند اختلافاتشان را کناری بگذارند و تاریخ‌ساز شوند. تصمیم برای راه اندازی ITER یکی از این لحظه‌هاست.»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز اعلام کرد: «این پروژه یکی از مهمترین همکاری‌های علمی بین‌المللی و نشان دهندۀ میل بشر برای استفاده صلح آمیز از انرژی همجوشی است.»

یک سفر چهل ساله

بحث دربارۀ پروژه ITER اولین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی در جریان نشست قدرتهای برتر جهان در ژنو از جمله ایالات متحده آمریکا، ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی پیشین مطرح شد و طرح نهایی آن نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی به تصویب کشورهای هم پیمان رسید.

کره جنوبی، چین و هند در سال ۲۰۰۳ میلادی به این برنامه پیوستند.

اعضای اروپایی این پروژه ۴۵ درصد از هزینۀ ۱۳ میلیارد یورویی این پروژه را پرداخت می‌کنند و و مابقی نیز توسط دیگر کشورهای هم‌پیمان تامین خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«خورشید مصنوعی » کره جنوبی؛ به‌روز‌رسانی‌های تازه رویای همجوشی هسته‌ای پایدار را محقق می‌کند؟

ثبت رکورد «خورشید مصنوعی» در کره جنوبی؛ دمای ۱۰۰ میلیون درجه برای ۲۰ ثانیه

گروسی با ابراز نگرانی از حمله احتمالی اسرائیل: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود