موفقیت هنک‌گنگ در مهار کرونا با به‌کارگیری فناوری‌های روز

موفقیت هنک‌گنگ در مهار کرونا با به‌کارگیری فناوری‌های روز
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Chris Burnsیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما رسماً از اوایل ماه فوریه دست‌به‌کار شدیم، و در حالیکه روزی ۱۵ ساعت کار می‌کردیم، ظرف دو هفته، موفق شدیم دو گونه کیتِ تشخیص بیماری کووید تولید کنیم.»

آگهی

ساکنان هنگ‌کنگ با انرژی و توان ذهنی‌ بالای خود، خیلی زود برای مهار ویروس کرونا دست‌به‌کار شدند و از فناوری‌های داخلی و اقدامات بهداشتی مشخص بهره گرفتند.

این برنامه به دیدار و گفتگو با کسانی می‌پردازد که در هنگ‌کنگ دست‌اندرکارِ مقابله با ویروس کرونا بوده‌اند.

فرودگاه؛ استفاده از روباتها در خط مقدم مقابله با بیماری همه‌گیر

فرودگاه هنگ‌کنگ به کادر بهداشتی و روبات مجهز شده است. فرودگاه، نقطهٔ اتصال این شهر به جهان است و کنترل آن برای کنترل ویروس ضروری است، پس واکنشی بی‌درنگ لازم بود.

استیون یی‌یو،‌ معاون ترابری فرودگاه هنگ‌کنگ دربارهٔ آمادگی برای رویارو شدن با بحران کرونا می‌گوید: «این کار، چالشی بوده برای مدیریت منابع مادی و انسانی، و ما آماده‌ایم، چون تجربهٔ سارسِ ۲۰۰۳ را داریم.»

تجربهٔ سارس سبب شد مسئولان فرودگاه اقدامات مشخصی را در پیش بگیرند. مسافران، پیش از ورود به پایانهٔ مسافربری، تب‌سنجی می‌شوند و اگر دمای بدنشان زیر ۳۷.۵ درجه بود اجازه می‌یابند وارد شوند.

برای کارکنان، جایگاه ضدعفونی‌سازی طراحی شده که در آن کارهایی نظیر تب‌سنجی و پاشیدن اسپریِ پاک‌کننده انجام می‌شود.

مسئولان فرودگاه همچنین گروهی روباتِ تمیزکار هم تدارک دیده که در خود هنگ‌کنگ تولید شده‌اند و راهروها و دستشویی‌ها را ضدعفونی می‌کنند.

معاون ترابری فرودگاه همچنین می‌گوید: «وقتی به حالت عادی برگردیم احتمالا اجرای برخی از این تدابیر را همچنان حفظ می‌کنیم، مثلا دماسنجیِ پیش از ورود احتمالا دائمی خواهد شد.»

هنگ‌کنگ کارهایی نظیر بستن مرز، تب‌سنجی و قرنطینه را قبل از بسیاری از دولت‌های دیگر آغاز کرد. نتیجه آنکه: در این شهرِ ۷.۵ میلیون نفری، فقط ۱۱۰۰تن مبتلا، و کمتر از ۱۰ تن قربانی شدند.

آمادگی دانشگاه‌ها برای همکاری با بخش بهداشت

فناوری‌های تازه در فرودگاه هنگ‌کنگ فقط چند نمونه است که نشان می‌دهد این قطب آسیاییِ توسعهٔ فناوری‌‌های زیستی، چطور در همکاری با دانشمندان با بیماری همه‌‌گیر مقابله می‌کند. دانشگاه‌های هنگ‌کنگ نیز برای این مقابله با بیماری همه‌گیر آماده بوده‌اند.

دانشگاه پلی‌تکنیکِ هنگ‌کنگ با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، محافظ ویژهٔ صورت طراحی کرده است.

هائوچونگ، رئيس دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ خود مسئول این پروژه بوده است. وی می‌گوید: «واکنش مثبت کاربران بلافاصله رسید، که کمک می‌کند طراحی را بهتر کنیم. ما با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی دانشگاه، طراحی را در ۷ روز تمام کردیم، و محصول را به تولیدی‌ها سپردیم که ظرف دو هفته تعداد زیادی از آن ساختند و در کل، مسأله در کمتر از یک ماه حل شد.»

الکس وای، معاون دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ نیز می‌گوید: «در هنگ‌کنگ بیماری سارس را داشتیم، و همکارانی در دانشگاه‌های مختلف داریم که می‌دانستند بیماری همه‌گیرِ دیگری دیریازود سر می‌رسد. پس، از محل کمک‌های صنعت به دانشگاه، بودجه‌ای هم برای مقابله با شیوع بیماری‌های همه‌گیر در نظر گرفته بودیم.»

طراحی و تولید دو کیت تشخیص کرونا ظرف دو هفته

یک پروژهٔ سریع دیگر برای مقابله با کرونا در پارک دانش هنگ‌کنگ به‌جریان افتاد، منطقه‌ای که میزبان صدها شرکت فناوری است از جمله شرکت «ایمونو دیاگنوستیکس» که دو کیت تست تازه برای تشخیص ابتلا به ویروس کرونا تولید کرده است.

دکتر کِلسی ژونگلینگ، معاون اجرایی ایمونودیاگنوستیکس می‌گوید: «ما رسماً از اوایل ماه فوریه دست‌به‌کار شدیم، و در حالیکه روزی ۱۵ ساعت کار می‌کردیم، ظرف دو هفته، موفق شدیم دو کیتِ تشخیص بیماری کووید بسازیم.»

یکی از این کیتها الیزا نام دارد که با آن می‌توان ظرف ۲ ساعت و نیم، ۹۰ تست کرونا انجام داد، و بنابراین، برای چک کردن تعدادِ زیاد افراد خیلی به‌کار می‌آید. کیت دوم، پی‌او‌سی‌تی نام دارد، و کافی است یک قطره خون فرد را روی آن بچکانیم تا نتیجهٔ آزمایش را ظرف ده دقیقه اعلام کند.

فناوری‌های هنگ‌کنگ جان افراد را در این کشور نجات می‌دهد و قابلیت صادرات نیز دارد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو یا «بازی بازسازی» برای فوکوشیما

موفقیت هنگ‌کنگ در احیای اقتصاد و فرهنگ به‌ياری فعالیت آنلاین

شهر میزبان؛ برنامهٔ ژاپنی‌ها برای تبادل فرهنگی به‌بهانهٔ المپیک