هفته مد پاریس؛ آیا انقلابی در صنعت مد در راه است؟

هفته مد پاریس؛ آیا انقلابی در صنعت مد در راه است؟
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی این تحولات، شکاف‌ها و اعتراض‌ها زمانی واقعاً آشکار شد که چند صد تن از دست‌اندرکاران معروف مد با هدایت استاد بلژیکی، «دریس فن‌نوتن» در ماه مه نامه‌ای سرگشاده را برای درخواست تغییرات اساسی در این صنعت امضا کردند.

آگهی

 هفته مد پاریس از روز دوشنبه آغاز خواهد شد اما این نخستین بار در تاریخ این رویداد مهم است که به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

هفته مد پاریس که معمولا دو بار در سال برگزار می‌شود، مانند بسیاری از رویدادهای مهم دیگر در جهان از ناحیه بحران کرونا آسیب اقتصادی شدیدی دیده، اما در همین دوران زخم‌های شدید دیگری نیز از درون خود این صنعت سر باز کرده است.

شیوع کرونا سبب شده تا طراحان لباس، سرخوردگی و ناامیدی خود را که سالیان سال همراه داشتند اکنون آشکار کنند. بیشتر طراحان می‌گویند از ریتم پرشتاب این رویداد و فشاری که برای سرعت بخشیدن به کار روی گُرده آنهاست، به جان آمده‌اند و می‌گویند تدارک پنج یا شش کلکسیون در سال خطرات زیست‌محیطی زیادی را نیز به همراه دارد. علاوه بر آن پرسشی که با هفته مد آنلاین پیش آمده آن است که با وجود امکانات دیجیتال اکنون دیگر چه نیازی به برگزاری نمایش‌های واقعی مد وجود دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

موج مخالفت با مصرف‌گرایی و تخریب محیط زیست در میان خود طراحان مد نیز هم‌اکنون طرفداران زیادی پیدا کرده و برخی از آنان از لزوم حذف رفتارهای نژادپرستانه و جنسیت‌زده در این صنعت سخن می‌گویند. برخی از طراحان جوان به برگزارکنندگان هفته مد پاریس گفته‌اند که از این پس در کل سالی یک یا دو بار بیشتر تن به کار طراحی کلکسیون نمی‌دهند، خبری که شرکت‌های منتفع از مد را در مورد از رونق افتادن این صنعت در آینده نگران کرده است.

آنتونی واکارلو، طراح ایو سن‌لوران در ماه آوریل با اعلام این که از هفته مد پاریس در این فصل کنار می‌کشد گفت که این موضوع سبب خواهد شد تا سرعت کار پایین‌تر آمده و این برند تقویم تولید خود را تغییر دهد.

پس از آن الساندرو میکله، طراح گوچی نیز در ماه مه جنجال دیگری بر پا کرد. تصمیم او سبب شد تا نمایش‌های مد گوچی از ۵ بار به ۲ بار در سال کاهش یابد. به این ترتیب او ایده نمایش فصلی را که تقویم مد معمولا بر اساس آن تهیه می‌شود، به کلی زیر سوال برد. میکله گفت که لباس باید عمر طولانی‌تری داشته و «بی فصل» باشد.

در پی این تحولات، شکاف‌ها و اعتراض‌ها زمانی واقعاً آشکار شد که چند صد تن از دست‌اندرکاران معروف مد با هدایت استاد بلژیکی، «دریس فن‌نوتن» در ماه مه نامه‌ای سرگشاده را برای درخواست تغییرات اساسی در این صنعت امضا کردند.

آنها خواستار اعمال تغییرات بنیادین و انقلابی در تقویم مد جهان شدند، به طوری که لباس‌های زمستانی در زمستان و لباس‌های تابستانی در تابستان در فروشگاه‌ها عرضه شوند، نه از ماه‌ها قبل از فصل مربوطه، چنان که امروز رایج است.

این دسته از طراحان با این حال تأکید دارند که این تعییرات نه تنها به صنعت مد ضربه نمی‌زند، بلکه آن را در مسیر منطقی‌تری قرار می‌دهد. آنها در نامه سرگشاده خود تأکید کرده‌اند كه در حال حاضر «تقویم مد با مشتری همگام نیست، این تقویم برای کارشناسان صنعت ناپایدار است و به فروش ضربه می‌زند».

آنها خواستار حذف تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه مانند «جمعه سیاه» شده‌اند زیرا به گفته آنان این امر سبب فروش نرفتن بسیاری از تولیدات در این صنعت شده است و حتی برگزاری نمایش مد را نیز بیهوده می‌دانند زیرا می‌گویند این کار به صورت دیجیتال قابل انجام است.

با این همه، به نظر می‌رسد برخی از مارک‌های تجملاتی برتر هنوز آماده انقلاب در این صنعت نیستند. پیترو بكاری، مدیرعامل دیور هم از تقویم‌های جاری و هم از برگزاری نمایش دفاع كرده و به خبرگزاری فرانسه گفته است: «هیچ چیز مانند اجرای زنده نیست. ما معتقدیم كه همیشه محلی برای نمایش زنده وجود خواهد داشت.»

Vianney Le Caer/Invision

هر چه هست، انتقادها و اعتراض‌های حرفه‌ای در مورد برگزاری هفته مد پاریس تمام ماجرا نیست، زیرا برگزارکنندگان این رویداد به دلیل شیوع کووید ۱۹ تا همین جا هم آسیب اقتصادی شدیدی را متحمل شده‌اند. شاید هم حق با طراح کلمبیایی استبان کورتاسار باشد که می‌گوید:«همه در تلاشند تا تصویر خوبی نشان بدهند و بگویند که همه چیز خوب است، در حالی که در پشت صحنه ما در حال خرج کردن پولی هستیم که نداریم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفته مد پاریس؛ از دیور و فمینیسم به سبک گراتزیا تا یاماموتو و چادرهای سیاه

هفته مد پاریس؛ تلفیق مد پاریسی با مُد خیابانی در مجموعه ویکتوریا توماس

فرانسه با اوج‌گیری دوباره کرونا برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد