گزارشگران بدون مرز: تواب سازی آنلاین در ایران ادامه سیاست اعتراف اجباری است

بیانیه گزارشگران بدون مرز
بیانیه گزارشگران بدون مرز Copyright PIXABAY
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای فشار و تهدید بر روزنامه‌نگاران داخل ایران برای «ابراز ندامت آنلاین و به سکوت وادار کردن آن‌ها» را محکوم کرد.

آگهی

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای فشار و تهدید بر روزنامه‌نگاران داخل ایران برای «ابراز ندامت آنلاین و به سکوت وادار کردن آن‌ها» را محکوم کرد.

این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران که در پاریس مستقر است در بیانیه روز پنجشنبه ۲۵ ژوئن (۵ تیر) خود گفته است: « در روزهای اخیر شماری از روزنامه‌نگاران و نویسندگان و کنشگران حقوق بشر، بر صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و... با انتشار متن‌هایی از انتشار اطلاعات و یا انگارهای خود ابراز تاسف کرده و پوزش خواستند.»

گزارشگران بدون مرز تاکید کرده است طبق اطلاعات گردآوری شده از سوی این سازمان، این « ابراز ندامت آنلاین» در پی احضارهای سپاه پاسداران و یا تهدید به بازداشت انجام شده‌اند.

اشاره گزارشگران بدون مرز به توئیت‌های چند روزنامه‌نگار با سابقه حوزه محیط زسیت است که به پرونده بازداشت و محکومیت کنشگران این حوزه پیش از این انتقاد کرده بودند اما مجبور به انتشار متن‌های برای پوزش از این نظرات شدند.

مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار با سابقه حوزه محیط زیست روز ۲۵ خرداد در حساب توئیتری خود نوشت: « چون در این کشور زندگی میکنم تابع قانونم، اگر بعد از صدور رای دادگاه محیط زیستی ها در ابان ۹۸؛ توییت یا ریتوییتی داشتم که شائبه عدم احترام به رای دادگاه را ایجاد کرده؛ اصلاح می‌کنم که به رای دادگاه احترام می‌گذارم»

یک روز پیش نیز از انتشار توئیت خانم جمشیدی، لیلا مرگن خبرنگار روزنامه‌ شرق نیز متن تقریبا مشابهی را منتشر کرد: « با توجه به نظر نهایی دادگاه به عنوان مرجع نهایی جرایم جاسوسی، حکم مراجع قضایی درباره میراث پارسیان را پذیرفته و در این رابطه هیچ ریتوئیتی نخواهم کرد. با توجه به نظر دادگاه، بابت ریتوئیت‌های گذشته عذرخواهی می‌کنم.»

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین به متن مشابه دیگری از محمد معینی وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار در اواخر اردیبهشت نیز اشاره کرد.

تواب سازی آنلاین ادامه‌ی همان کهنه سیاست رژیم در تواب سازی در زندان‌ها و مجبور کردن به اعتراف‌های اجباری است.
رضا معینی
مسوول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز در این باره گفت: « تواب سازی آنلاین ادامه‌ی همان کهنه سیاست رژیم در تواب سازی در زندان‌ها و مجبور کردن به اعتراف‌های اجباری است. این سرکوب نقض آشکار حقوق بنیادین به ویژه حق آزادی بیان مردم ایران است. رژیم جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات جهانی خود، از این میان اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیمان حقوق مدنی و سیاسی که آنها را پذیرفته است، پایبند باشد.»

گزارشگران بدون مرز این اقدام را محدود به خبرنگاران نمی‌داند و در بیانیه خود به نویسندگان و هنرمندانی اشاره کرده است که مجبور به انتشار متن‌های مشابه شده‌اند. این سازمان می‌گوید: «این موج تازه سرکوب علیه روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنتی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران حتا شبکه‌های اجتماعی را که پیش از این مسدود و مهار کرده است، تحمل نمی‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۰ گزارشگران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۳ قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگران بدون مرز: روحانی نباید در برابر محکومیت نرگس محمدی سکوت کند

واکنش گزارشگران بدون مرز به فرمان جدید خامنه‌ای درباره «اینترنت ملی»

گزارشگران بدون مرز: بازداشت روزنامه نگاران راه حل بحران‌های ایران نیست