ایران: موارد مرگ ناشی از مصرف الکل ۱۴۲ درصد رشد داشته است

آمار پزشکی قانونی ایران درباره میزان مرگ ناشی از مصرف الکل
آمار پزشکی قانونی ایران درباره میزان مرگ ناشی از مصرف الکل Copyright خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران امروز شنبه ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) در گزارشی اعلام کرد که ۶۲۷ نفر در سال گذشته در اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۷، رشد ۱۴۲ درصدی داشته است.

آگهی

عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران امروز شنبه ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) در گزارشی اعلام کرد که ۶۲۷ نفر در سال گذشته در اثر مصرف الکل جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۷، رشد ۱۴۲ درصدی داشته است.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه مصرف الکل در از بین بردن این ویروس موثر است، شمار افرادی که در اثر مصرف الکل حاوی متانول در ایران جان‌باختند افزایش یافت.

الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن این که طبق نظر کارشناسان اثر ضد عفونی‌کننده ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) دارد، مصرف خوراکی آن به علت سمی بودن، با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است.

سال گذشته حسین حسنیان، مشاور علمی وزارت بهداشت ایران گفته بود که در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و فارس آمار مرگ و میر در اثر مصرف الکل متانول از آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس‌کرونا پیشی گرفته است.

علاوه بر این با وجود ممنوعیت مصرف الکل در ایران، شواهد حاکی از روند رو به رشد مصرف این نوشیدنی است ولی آمار رسمی محدودی که در این باره وجود دارد. بر اساس نتایج مطالعه پیمایش سلامت روان که توسط وزارت بهداشت و درمان ایران در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ انجام شده، ۶.۳ درصد جمعیت بزرگسال ایرانی در سال ۱۳۸۹ حداقل یکبار یا بیشتر الکل مصرف کرده‌ بودند. این درصد شامل بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت ایران در سال ۱۳۸۹ می‌شد.

با توجه به ممنوعیت مصرف الکل در ایران بسیاری از بازارهای زیرزمینی در این زمینه شکل گرفته است و به این دلیل که نظارتی روی تولیدات آن وجود ندارد، در برخی موارد تولید تقلبی مشروبات الکلی باعث مرگ مصرف‌کننده شده است.

افزایش ۱۲.۵ درصدی کودک آزاری

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران آمار دیگری نیز در حوزه‌های دیگر از جمله کودک آزاری در ایران را نیز اعلام کرد. وی گفت: «در حوزه کودک آزاری نیز ۲۴۸۸ پرونده با رشد ۱۲.۵ درصدی داشتیم.»

آقای مسجدی درباره آمار خودکشی نیز گفت:« ۵۱۴۳ نفر در سال ۹۸ خودکشی کردند که نسبت به سال قبل از آن رشد هشت دهم درصدی داشته است.»

بیشترین روش خودکشی حلق آویزی بوده است و استفاده از سموم سهم ۲۱.۸ درصدی داشته است
رئیس سازمان پزشکی قانونی

وی با تفکیک آمار جسنیتی خودکشی گفت: «۱۵۱۷ نفر زن و ۳۶۲۳ مورد مرد بودند.»

وی با اعلام جزییات بیشتری گفت که استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار را داشتند و کمترین آمار مربوط به خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: «بیشترین روش خودکشی حلق آویزی بوده است و استفاده از سموم سهم ۲۱.۸ درصدی داشته است. بیشترین سن خودکشی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و بعد از ان سن ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است. میزان تحصیلات راهنمایی و دیپلم و دانشگاه و بعد ابتدایی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور وزارت بهداشت: الکل متانول در خوزستان و فارس بیشتر از کرونا می‌کشد

مسمومیت، معلولیت و مرگ؛ وقتی برای فرار از کرونا به الکل پناه می‌بریم

مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران؛ ۱۹ نفر دیگر در شهر حاجی‌آباد هرمزگان مسموم شدند