درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از رومانی: قاضی منصوری را به ایران برنگردانید

غلامرضا منصوری
غلامرضا منصوری Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پیگرد قضایی علیه غلامرضا منصوری، قاضی متواری متهم به فساد اقتصادی شد.

آگهی

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پیگرد قضایی علیه غلامرضا منصوری، قاضی متواری متهم به فساد اقتصادی شد.

غلامرضا منصوری بازپرس پیشین شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه که نام او در جلسه دادگاه پرونده فساد اکبر طبری در روز ۱۸ خرداد مطرح شد، متهم به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه است. دادستانی تهران گفته است که او متهم ردیف نهم این پرونده است. وی هم اکنون در کشور رومانی است.

پس از مطرح شدن نام قاضی منصوری در رسانه‌ها برخی از خبرنگاران که سابقه بازداشت و بازجویی داشتند به نقش این قاضی در پرونده‌های قضایی خود اشاره کردند. بر اساس گزارش‌ها، او در سال ۱۳۹۱ حکم بازداشت جمعی و تفتیش محل کار شماری از روزنامه‌نگاران را صادر کرده بود.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: اکنون زمان عدالت است

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این موضوع گفت: «جرم علیه روزنامه‌نگاران نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند.»

وی افزود: «اکنون زمان عدالت است.»

وی از دولت و دادستانی رومانی خواست تا این قاضی را به ایران مسترد نکند و به ندای خبرنگاران قربانی پاسخ گوید و منصوری را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز شنبه ۲۴ خرداد گفته بود غلامرضا منصوری در رومانی بنا بر درخواست ایران بازداشت شد و در اختیار اینترپل است. وی اضافه کرده بود که به دلیل شیوع کرونا و نبود پرواز هنوز به ایران بازگردانده نشده است.

با این حال دادگاه رومانی به دولت ایران یک ماه فرصت داد تا مدارک معتبر برای استرداد آقای منصوری را ارائه دهد و وی همان روز آزاد شد.

ما از دستگاه قضایی رومانی انتظار داریم در مقابل مصونیت افرادی که علیه خبرنگاران مرتکب جرم می‌شوند مبارزه کند
سازمان گزارشگران بدون مرز

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز به طور رسمی شکایتی را علیه این قاضی به دادستانی رومانی ارائه کرد.

کریستوف دولوار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، روز شنبه ۲۴ خرداد در توییتی نوشت که اگر رومانی مانع خروج این «شکنجه‌گر» شود افتخاری برای آن کشور خواهد بود. وی افزود: «ما از دستگاه قضایی رومانی انتظار داریم در مقابل مصونیت افرادی که علیه خبرنگاران مرتکب جرم می‌شوند مبارزه کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جسد قاضی منصوری در پزشکی قانونی ایران، از تصاویر دوربین های مداربسته خبری نبود

جسد منصوری مقابل هتل محل اقامتش در رومانی پیدا شد؛ ابهام درباره علت مرگ

گزارشگران بدون مرز از دستیابی به سندی از سرکوب قضایی روزنامه‌نگاران در ایران خبر داد