طرابلس در «کنترل کامل» دولت وفاق ملی؛ نیروهای خلیفه حفتر عقب نشینی کردند

درگیری‌ها اطراف طرابلس
درگیری‌ها اطراف طرابلس Copyright Anadolu
Copyright Anadolu
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی که تایید جامعه بین‌المللی را به همراه دارد، اعلام کردند که کنترل کامل طرابلس را در دست گرفته‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که قرار است فائز سراج، رئیس دولت وفاق ملی امروز با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار کند.

آگهی

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی که تایید جامعه بین‌المللی بر خود را دارند، اعلام کردند که کنترل کامل طرابلس را در دست گرفته‌اند.

این در حالی رخ داد که قرار است فائز سراج، رئیس دولت وفاق ملی امروز با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا دیدار کند. به نظر می‌رسد موضوع آتش بس در این دیدار مطرح شود.

نیروهای وابسته به دولت مرکزی لیبی، روز پنجشنبه ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) در بیانیه‌ای تاکید کرد که تمام مناطق اطراف پایتخت را که در اختیار نیروهای خلیفه حفتر بود، بار دیگر در اختیار گرفتند.

همزمان یک منبع نظامی در ارتش ملی لیبی مستقر در شرق لیبی به رهبری خلیفه حفتر گفت که از مناطق اطراف طرابلس شامل عین زاره، ابوسلیم و قصر بن غشیر خارج شده‌اند و به سمت شهر ترهونه در جنوب شرقی طرابلس حرکت می‌کنند.

نیروهای دولت وفاق ملی روز چهارشنبه نیز فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به تصرف خود درآوردند. این فرودگاه از سال ۲۰۱۴ به دلیل خسارت‌های ناشی از درگیری‌های آن زمان لیبی تعطیل شده بود. با این حال سال گذشته به تصرف نیروهای حفتر درآمد.

«ارتش ملی لیبی» از ماه آوریل سال گذشته عملیات نظامی خود علیه دولت مرکزی لیبی را با هدف تصرف طرابلس، پایتخت این کشور آغاز کرده است.

ترکیه از حامیان اصلی فائز سراج است به‌طوریکه این کشور علاوه بر توافقنامه همکاری نظامی، یک توافقنامه دریایی جنجالی نیز با دولت مستقر در طرابلس امضا کرده‌ است. هردو این توافق‌ها با انتقاداتی در سطح بین‌المللی مواجه شده است.

تحرکات جدید در ارتباط با لیبی در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش دفتر سازمان ملل متحد در این کشور گفت که طرف‌های درگیر جنگ با ازسرگیری مذاکرات برای آتش‌بس موافقت کرده‌اند.

از سال ۲۰۱۱ و سقوط حکومت معمر قذافی، لیبی با جنگ داخلی دست به گریبان است و گروه‌های متعددی از جمله شاخه‌ای از گروه داعش در این کشور فعالند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژنرال حفتر خطاب به نظامیان لیبی: با مداخلات «استعماری» ترکیه بجنگید

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد

چرا لیبی پس از توافق آتش‌بس روی آرامش نمی‌بیند؟