نتایج اولیه نوعی درمان برای تومور مغزی دانشمندان را امیدوار کرد

لنفوسیت تی (راست) یک پلاکت (وسط) و یک گویچه سرخ (چپ)
لنفوسیت تی (راست) یک پلاکت (وسط) و یک گویچه سرخ (چپ) Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولین آزمایش‌ها در این زمینه روی گروهی از موش‌ها انجام شد. آزمایش‌های انجام شده روی خوکچه‌ها نیز سبب تحلیل رفتن تومور شده و امید به زندگی آنها نیز بالاتر رفته است.

آگهی

مطالعات جدید پژوهشگران بر روی موش‌ها نشانگر نتایج امیدوارکننده‌‌ای برای یک شیوه نوین درمان یکی از مرگ‌بارترین سرطان‌های مغزی است.  

بیماری «گلیوبلاستوما مولتی‌فرم» یا «جی‌بی‌ام» یکی از کشنده‌ترین و شایع‌ترین تومورهای مغزی در انسان است که در مغز یا نخاع به وجود می‌آید و به طور کلی احتمال زنده ماندن فرد مبتلا به این بیماری اندک است. بیماران مبتلا به جی‌بی‌ام به طور معمول بیش از یک سال زنده نمی‌مانند و تنها ۳ درصد از آنها تا پنج سال پس از تشخیص زندگی می‌کنند. شمار کلی مرگ و میر سالانه افراد بر اثر این بیماری در سراسر جهان به طور میانگین حدود ۲۴۱ هزار نفر است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما نتیجه مطالعه اخیر دانشمندان اکنون ممکن است اوضاع را تغییر دهد. محققان دانشگاه‌های تورنتو و مک‌مستر کانادا می‌گویند موفق شده‌اند درمانی را به کار گیرند که نتایج اولیه آن دلگرم‌کننده بوده است.

اولین آزمایش‌های بالینی تا سال ۲۰۲۲

لنفوسیت «تی» که در خون انسان یافت می‌شود و از انواع یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن است، توانایی شناسایی سلول‌های سرطانی یا آلوده را دارد.

دانشمندان برای بررسی این کشف خود در آزمایشگاه مولکولی را که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده از لنفوسیت‌های تی بیمار ایجاد کردند تا ببینند آیا این مولکول می‌تواند به‌رغم وجود سرطان که باعث تغییر در پاسخ ایمنی می‌شود همچنان سلول‌های آلوده را نابود کند یا نه.

اولین آزمایش‌ها در این زمینه روی گروهی از موش‌ها انجام شد. آزمایش‌های انجام شده روی خوکچه‌ها نیز سبب تحلیل رفتن تومور شده و امید به زندگی آنها نیز بالاتر رفته است.

آزمایش‌های دانشمندان کانادایی در این پروژه تحقیقاتی با ایجاد استارت‌آپی به نام امپیریکا تراپوتیکس تحقق یافته است. آنها در مرحله دوم از پژوهش‌های خود قصد دارند آزمایش‌های بالینی را انجام دهند که نخستین مورد آن قرار است تا سال ۲۰۲۲ انجام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تومور ۷۰ کیلویی تخمدان یک زن ایتالیایی با موفقیت خارج شد

ویدئو؛ زنی که هنگام عمل جراحی تومور مغزی ویلن می نوازد

کشف جدیدی در درمان‌ سرطان؛ نابودی موثرتر تومورها با کمک مولکول‌های طلا