پمپئو در تل‌آویو: ایران در دوران شیوع کرونا به ترور دامن می‌زند

پمپئو در اسرائیل
پمپئو در اسرائیل Copyright آرشیو خبرگزاری فرانسه
Copyright آرشیو خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا گفت: «حتی در دوران همه‌گیری [کرونا] در سطح جهان هم ایرانی‌ها از منابع حکومت آیت الله‌ها استفاده می کنند تا به ترور در جهان دامن بزنند. این در حالی است که مردم ایران بسیار رنج می‌کشند. امری که گویای روحیه کسانی است که این کشور را رهبری می‌کنند.»

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جریان سفر به اسرائیل حکومت ایران به «دامن زدن به ترور» در دوران شیوع ویروس جدید کرونا متهم کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده این سخنان را در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بیان کرد. وی ساعاتی پیش از آن برای دیدار با بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، شریک ائتلافی نخست وزیر اسرائیل در دولت آینده این کشور وارد تل آویو شده بود.

اسرائیل که به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا برای همه افرادی که وارد این کشور می شوند قرنطینه ۱۴ روزه اجباری در نظر گرفته برای وزیر خارجه ایالات متحده استثناء قائل شده است. مایک پمپئو هنگام ورود به فرودگاه تل آویو ماسکی به سه رنگ پرچم کشورش به صورت زده بود و مستقیما راهی بیت المقدس شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او در بیت المقدس ایران را به «دامن زدن به ترور» با وجود شیوع ویروس جدید کرونا متهم کرد. وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «حتی در دوران همه گیری [کرونا] در سطح جهان هم ایرانی ها از منابع حکومت آیت الله ها استفاده می کنند تا به ترور در جهان دامن بزنند. این در حالی است که مردم ایران بسیار رنج می کشند. امری که گویای روحیه کسانی است که این کشور را رهبری می کنند.»

نخست وزیر اسرائیل نیز در این نشست خبری گفت: «ایران یک دقیقه هم طرح ها و اقدامات خشونت بار خود را علیه آمریکایی ها، اسرائیلی ها و دیگران در منطقه متوقف نکرد.»

بنیامین نتانیاهو بر عزم کشورش برای «مبارزه و مقابله» با «تهاجمات ایران در سوریه» تاکید کرد. دستکم شش بار طی سه هفته گذشته به مواضع ایران و متحدان تهران در سوریه حمله هوایی شده است. حملاتی که گفته می شود نیروی هوایی اسرائیل انجام داده است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل اولین سفر یک مقام عالی رتبه خارجی به این کشور طی ماههای اخیر محسوب می شود. اسرائیل برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» مرزهای خود را در این مدت بسته بود. انتظار می رود که محور گفتگوهای مایک پمپئو با مقامات اسرائیل طرح این کشور برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری رود اردن باشد.

دولت جدید اسرائیل که با ائتلاف حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتس شکل گرفته است قرار است روز پنجشنبه کار خودر را آغاز کند.

وزیر خارجه ایالات متحده در جریان سفر خود قرار است با گبی اشکنازی، فرمانده بازنشسته ارتش اسرائیل که در دولت جدید به عنوان وزیر خارجه فعالیت خواهد کرد نیز دیدار کند.

مایک پمپئو در حالی به اسرائیل سفر کرده است که تنش ها در کرانه باختری رود اردن افزایش یافته است. وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه اعلام کرد که یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی در جریان درگیری با نیروهای اسرائیل در جنوب کرانه باختری کشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر پمپئو به اسرائيل همزمان با تشکیل دولت جدید نتانیاهو

مایک پمپئو: ایران برای شلیک موشک ماهواره‌بر باید حساب پس بدهد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟