کاظمی در گفتگو با روحانی: عراق کمک‌های ایران در مبارزه با داعش را فراموش نمی‌کند

Mustafa al-Kahdimi
Mustafa al-Kahdimi Copyright HO/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright HO/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این نخست وزیر عراق در دیدارهایی با سفیران ایالات متحده و ایران تاکید کرده بود که کشورش اجازه نخواهد داد «تا پایگاهی برای حمله یا تعدی به کشورهای همسایه شود.»

آگهی

حسن روحانی، رئيس جمهوری ایران روز دوشنبه در تماسی تلفنی با مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد که روابط دوستانه دو طرف ادامه یابد.

آقای روحانی در این گفتگو همچنین گفت که ایران «در کنار ملت عراق حضور دارد» و برای تامین ثبات و امنیت این کشور تمام توان خود را به کار خواهد بست.

رئيس جمهوری ایران در ادامه با اشاره به مهم بودن استقلال، ثبات سیاسی، حاکمیت ملی و یکپارچکی عراق افزود: «دو کشور همچنان باید مراقب توطئه‌گرانی باشند که منافع عراق و ملت‌های منطقه را مورد هدف قرار داده‌اند.»

پیش از این نخست وزیر عراق در دیدارهایی با سفیران ایالات متحده و ایران تاکید کرده بود که کشورش اجازه نخواهد داد «تا پایگاهی برای حمله یا تعدی به کشورهای همسایه شود.»

آقای کاظمی نیز در این مکالمه تلفنی تاکید کرد که بغداد «کمک‌های ایران در مبارزه با داعش را هرگز فراموش نخواهد کرد» و این کشور خواهان تعمیق روابط با ایران در همه زمینه‌ها است.

نخست وزیر عراق در ادامه با تاکید بر این نکته که منطقه و جهان در شرایط حساسی قرار دارد گفت: «با منطق و عقلانیت و خردمندی می‌توانیم بر هر مشکلی پیروز شویم و امیدواریم با استمرار و گسترش همکاری میان دو کشور بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.»

او همچنین بر ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و عراق تاکید کرد و اظهار داشت: «بازگشایی مرزهای زمینی و از سرگیری تبادلات کالایی می‌تواند زمینه رونق روابط اقتصادی دو کشور را فراهم سازد.»

مصطفی کاظمی یک ماه قبل و پس از آنکه عدنان زرفی از پذیرش مسئولیت نخست وزیری این کشور انصراف داد از سوی برهم صالح، رئيس جمهوری این کشور مسئول تشکیل کابینه شد که بالاخره پس از رایزنی‌های فراوان با فراکسیون‌های مختلف از روز ۹ مه کار خود را به صورت رسمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق آغاز کرد.

پیش از کاظمی، محمد توفیق علاوی و عدنان زرفی نتوانسته بودند در جلب حمایت پارلمان عراق موفق شوند و از دور خارج شدند. مصطفی کاظمی سرانجام توانست به خلا موجود در دولت این کشور پایان دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر عراق در دیدار با رئیسی: می‌خواهیم از تبعات جنگ‌های بیهوده دوره دیکتاتوری خلاص شویم

گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با نخست‌وزیر جدید عراق و اعلام حمایت از دولت او

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد