ژاپن در دوران شیوع کرونا به کارگران جنسی کمک مالی می‌کند

ژاپن در دوران شیوع کرونا به کارگران جنسی کمک مالی می‌کند
Copyright AP Photo/Michael Probst
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ژاپن برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، یک بسته عظیم مالی به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد ین (حدود ۹۸۹ میلیارد دلار) را برای کمک به مردم اختصاص داده و قرار است کارگران جنسی نیز تحت شرایطی از آن بهره‌مند شوند.

آگهی

کارگران جنسی ژاپن که روزانه سه تا چهار مشتری داشتند اکنون با شیوع کرونا و برقراری وضعیت اضطراری در سراسر این کشور، منبع اصلی درآمد خود را از دست داده‌اند و بشدت به دنبال راهی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود هستند.

در این وضعیت، چشم امید آنها به دولت ژاپن است که برای کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، یک بسته عظیم مالی به ارزش ۱۰۸ تریلیون ین ژاپن (حدود ۹۸۹ میلیارد دلار) را برای کمک به مردم اختصاص داده و قرار است کارگران جنسی نیز تحت شرایطی از آن بهره‌مند شوند.

البته کسب موافقت دولت برای سهیم کردن روسپی‌ها و دیگر انواع کارگران جنسی در این بسته کمک مالی چندان آسان نبود.

روسپی‌گری یا برقراری رابطۀ جنسی در ازای دریافت پول در ژاپن جرم محسوب می‌شود، با این وجود صنعت سکس در ژاپن سالانه حدود ۲۴ میلیارد دلار درآمد دارد.

دولت ژاپن در زمان تهیه پیش‌نویس چگونگی هزینه سازیِ این بستۀ کمک مالی، تمام افرادی را که حتی به شکل قانونی در بخش سرگرمی‌های بزرگسالان و صنعت سکس فعالیت می‌کردند، از شمول بهره‌مندان این کمک مالی خارج کرد.

این کارِ دولت، اعتراض گستردۀ کنشگران اجتماعی همچنین گروه‌های اپوزیسیون را در پی داشت. آنها این محرومیت را «تبعیض شغلی» خواندند و درباره مسئولیت دولت برای محافظت از این بخش از شهروندان جامعه و خانواده‌هایشان هشدار دادند.

بحث دربارۀ این موضوع جنجالی، جامعۀ ژاپن را نیز دو قطبی کرد؛ چراکه بسیاری از محافظه‌کاران این کشور طرفدار تصمیم دولت بوده و معتقد بودند که نباید پول مالیات دهندگان صرف حمایت از کارگران جنسی شود.

اما کنشگران اجتماعی سکوت نکردند. آنها بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی هشتگ #NightWorkIsAlsoWork «کار شبانه هم کار است» را ساختند که به سرعت از آن در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی استقبال و به این ترتیب اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای انجام شد.

از جمله یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اشاره کرد که بسیاری را می‌شناسد که تنها برای بازپرداخت وام دانشجویی خود وارد این صنعت شده‌اند. این پیام توییتری او ۹ هزار بار لایک خورد و ۳ هزار و ۸۰۰ بار ریتوییت شد.

کاربران دیگری نیز تاکید داشتند که روسپی‌ها پول حاصل از این کار را صرف تجملات نمی‌کنند بلکه باید با آن هزینه خورد و خوراک و کرایه خانه‌هایشان را بپردازند.

کاربران همچنین دولت را سرزنش کردند که چگونه می‌تواند مادران مجردی که تنها برای زنده ماندن و تامین هزینه فرزندانشان تن به روسپی‌گری‌ دادند را رها کند؟

به این ترتیب دولت از تصمیم اولیه خود صرف‌نظر کرد و افزود آنهایی که به هر شکل قانونی در صنعت سکس مشغول فعالیت هستند نیز می‌توانند از این کمک مالی بهره ببرند.

این اقدام دولت مورد استقبال فعالان مدنی قرار گرفت و آن را نشانه‌ای از پیشرفت جامعه که برای نسل‌ها به روسپی‌گری به عنوان یک ننگ اجتماعی می‌نگریست، دانستند.

با این وجود از نظر بسیاری از روسپی‌ها و دیگر کارگران جنسی، استفاده از این کمک مالی چندان آسان نیست و شرایط دریافت آن مبهم و محدود کننده است. به عنوان مثال یکی از شرایط دریافت این کمک مالی، اثبات مبلغ دستمزد و درآمد ماهانه است. کاری که برای روسپی‌ها آسان به نظر نمی‌رسد بویژه آنکه در ازای کارشان دریافت رسمی ندارند و مبلغ آن نیز در نوسان است.

بسیاری از کارگران جنسی نیز به دلیل ترس از پیامدهای منفی احتمالی، هرگز شغل خود را در اظهارنامه‌های مالیاتی اعلام نکرده‌ و حتی شغلشان را از اعضای خانواده خود پنهان نگه داشته‌اند.

وکلا و مدافعان حقوق مدنی در ژاپن در تلاشند این موانع را برای بهره‌مندی همۀ روسپی‌ها از کمک‌های مالی دولت برطرف کنند.

دولت نیز همچنان در حال اصلاح پیش‌نویس این تصمیم است تا به گونه‌ای حداکثر افراد جامعه را مشمول کمک‌ها کند. از جمله اعلام کرده است که به جای پرداخت ۳۰۰ هزار ین (۲ هزار و ۷۵۸ دلار) به هر خانواده‌ای که درآمد خود را از دست داده، مبلغ ۱۰۰ هزار ین (۹۲۸ دلار) به هر فرد نیازمند می‌دهد؛ شیوه‌ای که احتمالا برای حل مشکل اعضای خانواده‌ روسپی‌ها موثرتر است.

با این وجود باید تا هفته آینده منتظر ماند تا تصمیم نهایی دولت ژاپن در این باره اعلام شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن برای مردان قربانی خشونت جنسی خط تلفن مخصوص راه‌اندازی می‌کند

کرونا در ایران و جهان؛ افزایش شمار مبتلایان در پی بازگشایی اماکن مذهبی

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد