اپلیکیشن تازه دولت چین برای شهروندان؛ آیا در معرض ویروس کرونا بوده‌اید؟

اپلیکیشن تازه دولت چین برای شهروندان؛ آیا در معرض ویروس کرونا بوده‌اید؟
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت چین اپلیکیشنی را در اختیار شهروندان این کشور قرار داده است که به آنان اجازه می دهد بررسی کنند که آیا در معرض ویروس کرونا بوده اند یا نه.

آگهی

دولت چین اپلیکیشنی را در اختیار شهروندان این کشور قرار داده است که به آنان اجازه می‌دهد بررسی کنند آیا در معرض ویروس کرونا بوده‌اند یا نه.

این «ردیاب آشنای نزدیک» به کاربر می‌گوید آیا در اطراف او کسی حضور دارد که به این ویروس مبتلا است یا به ابتلا مشکوک است؟ این اپلیکیشن سپس از افرادی که در معرض خطر تشخیص داده می‌شوند می‌خواهد در خانه بمانند و مقامات بهداشت محل را مطلع کنند.

برای استفاده از این اپلیکیشن، کاربران با تلفن هوشمندشان یک بارکد را از صفحه اپلیکیشن در شبکه اجتماعی WeChat یا درگاه پرداخت ALipay اسکن می کنند. بعد از اینکه اپلیکیشن روی تلفن همراه نصب شد، کاربر با یک اسم و شناسه در سیستم ثبت می شود و میتواند ببیند افراد نزدیک وی و موجود در لیست دوستانش مبتلا به ویروس و یا در معرض ابتلا هستند یا نه.

خبرگزاری شینهوا گفته است این اپلیکیشن توسط وزارتخانه‌های دولتی چین و شرکت فناوری الکترونیک این کشور با همکاری مقامات وزارت بهداشت تولید شده است.

دولت چین به صورت گسترده و با استفاده از آخرین تجهیزات و فناوری‌ها بر شهروندان این کشور نظارت می کند. مخالفان و نهادهای حقوق بشری پیش از این دولت چین را به نقض گسترده حریم خصوصی و تبعیض میان شهروندان با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی متهم کرده‌اند. با این حال در شرایط شیوع کرونا ویروس انتظار نمی‌رود که این اقدام دستکم در داخل چین بحث برانگیز شود.

در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دوربین مدار بسته در چین مردم این کشور را تحت نظر دارند. پیشتر پلیس چین گفته بود به کمک دوربین‌هایی با قابلیت تشخیص چهره افراد توانسته است یک مظنون را در میان جمعیتی ۶۰ هزار نفری که در یک کنسرت در جنوب شرق چین حضور داشتند شناسایی و دستگیر کند

دولت چین برای مقابله با ویروس کرونا از هوش مصنوعی و ربات ها استفاده می کند

بر اساس آخرین گزارش‌ها ابتلای بیش از ۴۲ هزار نفر در چین به ویروس کرونا مورد تایید قرار گرفته و دست کم ۴۰۰ نفر در بیش از ۲۵ کشور جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در روز دوشنبه همچنین با مرگ ۹۷ تن دیگر، شمار افرادی که از ابتدای شیوع کرونا بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند به ۱۰۱۶ نفر افزایش یافت. دست کم دو نفر از این جان‌باختگان در خارج از چین بوده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپلیکیشن آلمانی برای پایش داده‌های کرونایی راه‌اندازی شد

ویروس کرونا خط مونتاژ جنرال موتورز در کره جنوبی را متوقف کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟