تصمیم کرۀ شمالی برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی

تصمیم کرۀ شمالی برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی
Copyright AP Photo/Ahn Young-joon
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس بیانیۀ منتشر شده توسط خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی در روز چهارشنبه، آقای کیم پس از پایان نشست علنی چهار روزۀ کمیته مرکزی حزب حاکم اعلام کرده است: «دلیلی وجود ندارد که کرۀ شمالی همچنان خود را به توقف خودخواستۀ آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما پایبند بداند.»

آگهی

کیم جونگ-اون، رهبر کرۀ شمالی پایان دورۀ توقف آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش‌ موشک‌های بالستیک قاره پیما در این کشور را اعلام کرد و وعده داد که در مقابل ایالات متحده آمریکا، اقدامی «حیرت انگیز» را به اجرا بگذارد.

تصمیم جدید پیونگ‌یانگ به معنای توقف دیپلماسی سیاسی جدیدی است که این کشور در دو سال گذشته در پیش گرفته بود.

بر اساس بیانیۀ منتشر شده توسط خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی (KCNA) در روز چهارشنبه، آقای کیم پس از پایان نشست علنی چهار روزۀ کمیته مرکزی حزب کارگر که حزب حاکم در این کشور محسوب می‌شود، اعلام کرده است: «دلیلی وجود ندارد که کرۀ شمالی همچنان خود را به توقف خودخواستۀ آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما پایبند بداند...جهان در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی از یکی دیگر از سلاح استراتژیک جدید این کشور خواهد بود.»

آقای کیم که یک روز پیش از این اعلام کرده بود کشورش آماده است برای حفظ توان هسته‌ای خود، زندگی را زیر فشار تحریم‌های بین‌المللی ادامه دهد، با اشاره به تمرینات نظامی آمریکا در شبه‌جزیرۀ کره گفت: «آمریکا همچنان به دنبال حفظ سیاست‌های خصمانۀ خود است و خواسته‌هایی خلاف منافع اساسی کشور ما و رفتاری مانند تبهکاران دارد.»

او افزود: «واشنگتن ده‌ها تمرین مشترک نظامی [با کرۀ جنوبی] را انجام داده است آنهم درحالی که رئیس جمهور [ترامپ] شخصا قول داده بود این تمرین‌ها را متوقف کند...آمریکا تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در کرۀ جنوبی مستقر و در مقابل تحریم‌ها علیه کرۀ شمالی را تشدید کرده است.»

او ضمن اعلام اینکه «ما هرگز کرامت خود را نمی‌فروشیم» قول داد که با «اقدامی حیرت انگیز» ایالات متحده آمریکا را مجبور به «پرداخت هزینه دردی» کند که بر مردم کرۀ شمالی تحمیل کرده است.

با این وجود پیونگ یانگ همچنان اعلام کرد که همچنان درها برای گفتگو با آمریکا باز است.

کیم جونگ-اون که در چند سال اخیر شش آزمایش هسته‌ای انجام داده و حتی موشک‌هایی را پرتاب کرده که توان رسیدن به خاک آمریکا را داشته‌اند، پیش از این در سال ۲۰۱۸ پس از فراهم شدن امکان گفتگو با آمریکا اعلام کرده بود که کرۀ شمالی دیگر نیازی به انجام چنین آزمایش‌هایی ندارد.

تغییر خط مشی سیاسی کرۀ شمالی در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنان به «قولی» که کیم جونگ-اون به او داده، امیدوار است.

آقای ترامپ در آخرین واکنش خود به مواضع سیاسی جدید پیونگ‌یانگ، با اشاره به اولین دیدار تاریخی رهبران دو کشور که سال ۲۰۱۸ میلادی در سنگاپور روی داد گفت: «ما پیمانی دربارۀ غیرهسته‌ای کردن شبه جزیرۀ کره امضا کردیم. غیرهسته‌ای کردن اولین محور پیمان سنگاپور بود. من همچنان بر این باورم که کیم جونگ-اون، بر حرف خود پایبند است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بازسازی سایت آزمایش‌های موشکی کرۀ شمالی در پی شکست گفتگوهای ویتنام»

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم