اعتراضات گرجستان: پلیس با کشیدن نرده به دور پارلمان مانع معترضان شد

اعتراضات گرجستان: پلیس با کشیدن نرده به دور پارلمان مانع معترضان شد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان گرجستانی بیش از دو هفته است که به خیابان می آیند و خواستار اصلاح قانون انتخابات در سال جاری هستند و با تعویق این اصلاحات به سال 2024 میلادی معترض اند.

آگهی

پلیس گرجستان روز پنجشنبه با برپا کردن نرده‌های آهنی به دور ساختمان پارلمان و مقر دولت تلاش کرد که از نزدیک شدن معترضان به این ساختمان ها جلوگیری کند.

مخالفان گرجستانی بیش از دو هفته است که به خیابان می‌آیند و خواستار اصلاح قانون انتخابات در سال جاری و نه تعویق آن به سال ۲۰۲۴ میلادی هستند.

مخالفان می‌گویند که تاخیر در اصلاح قانون انتخابات به نفع حزب حاکم «رویای گرجستان» است.

معترضان برنامه‌ریزی کرده بودند که مانع برگزاری جلسات نمایندگان مجلس در روز پنجشنبه شوند اما پلیس با ایجاد نرده و دیگر موانع که یک شبه برپا کرد و همچنین گماردن صدها نیروی پلیس در اطراف پارلمان، مانع نزدیک شدن مخالفان شد.

مخالفان در واکنش به این اقدام پلیس گفته‌اند که دولت از مخالفان می‌ترسد و به خاطر همین ترس دست به نرده‌کشی اطراف ساختمان‌های پارلمان و دولت زده‌ است.

جورجی گاخاری، نخست وزیر گرجستان در جلسه هیات دولت درباره این اعتراضات گفت: «دولت به همه شهروندان تعهد دارد و وظیفه ما این نیست که به هر کسی به رغم اقدامات مکرر مخربی که انجام می‌دهند، حق بدهیم زیرا آنها تلاش دارند مانع کار دولت شوند.»

بر اساس قانون فعلی انتخابات گرجستان، تنها نیمی از نمایندگان پارلمان در انتخابات سراسری از لیست احزاب انتخاب می‌شوند. نیم دیگر اعضای مجلس در انتخاباتِ منفرد (در برابر انتخابات سراسری) و با کاندیداتوری فردی (و نه حزبی) انتخاب می‌شوند. معترضان در گرجستان خواهان پایان دادن به این نظام انتخاباتی دوگانه هستند.

احزاب سیاسی مخالف دولت، بیدزینا ایوانیشویلی رهبر حزب حاکم و نخست وزیر پیشین گرجستان را مسئول مخالفت بیشتر نمایندگان مجلس با طرح اصلاح قانون انتخابات می‌دانند و می‌گویند که او حاکم واقعی گرجستان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو در گرجستان از برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور حمایت کرد

استعفای مجریان بصورت زنده و پایان تنها شبکه غیردولتی و مستقل گرجستان

ساکاشویلی از زندان گرجستان: ورود تفلیس به اتحادیه اروپا تنها راه بقای ما در مقابل روسیه است