چرا جسد ابوبکر بغدادی به دریا انداخته شد؟

چرا جسد ابوبکر بغدادی به دریا انداخته شد؟
نگارش از یورونیوز فارسی، Figaro
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماجرای قتل بغدادی شباهت‌های بسیاری با جریان حمله به ابیت‌آباد و کشتن بن‌لادن دارد. اما در سناریوی کاخ سفید، گویا ترامپ از دستورالعمل اوباما پیروی می‌کند. پیش از آنکه خلیفه دولت اسلامی بتواند بلایی به بزرگی ۱۱ سپتامبر بر سر آمریکا بیاورد.

آگهی

آنطور که یکی از مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه اعلام کرد، بقایای جسد ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش به دریا انداخته شده است.

این ماجرا بلافاصله یادآور امحای جسد اسامه بن‌لادن، بنیانگذار و رهبر شبکه جهانی القاعده در دریا از سوی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۱ بود. اما چرا جسد این دو نفر به دریا انداخته شد؟

فرانسوا-برنار هویگ (François-Bernard Huyghe) استاد علوم سیاسی و نویسنده فرانسوی در این‌باره به فیگارو می‌گوید: «به دریا انداختن جسد دو رهبر اسلام‌گرا در فاصله هشت سال قوه تخیل [شکاکان] را تغذیه می‌کند.» همانطور که هشت سال پیش بسیاری از کاربران، به‌ویژه عرب زبان و عرب‌تبار اروپایی، شبکه‌های اجتماعی واقعی بودن ماجرای قتل بن‌لادن را به استناد همین امحای جسد در دریا زیر سوال بردند.

بیشتر بخوانید:

جانشین احتمالی بغدادی کیست؟

**

با این حال این نویسنده فرانسوی معتقد است که ترامپ تلاش می‌کند تا پا جای پای سلف خود، باراک اوباما بگذارد. وی در این باره و با اشاره به روایت دونالد ترامپ از عملیات قتل بغدادی می‌گوید: «می‌توان تلاش برای تقلید از اوباما را در رفتار ترامپ مشاهده کرد...او ماجرا را مثل یک سریال تلویزیونی تعریف کرد و در آخر هم در حالی که یک سگ نقش محوری در عملیات نیروهای آمریکایی داشت گفت که بغدادی مثل یک سگ کشته شد.» دونالد ترامپ در ماه‌ها و هفته‌های گذشته به‌ویژه با نقد عملکرد پیشینیان دموکرات و جمهوریخواه خود در خاورمیانه، گفته بود که آمریکا باید حتی قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از شر اسامه بن‌لادن خلاص می‌شد. کاری که خود او قبل از آنکه داعش بلایی به بزرگی حمله به برج‌های تجارت جهانی نیویورک بر سر آمریکا بیاورد، موفق به انجامش شده.

نویسنده کتاب «هنر جنگ ایدئولوژیک» می‌افزاید: «به هر حال این یک پیروزی بزرگ برای ترامپ است. او موفق شد در اوج جنجال‌های سیاسی، ، توجه افکار عمومی را از ماجرای استیضاح دور کند. برکناری رئیس جمهوری که تولید ناخالص داخلی را افزایش و بیکاری را کاهش داده و دشمن شماره یک ملت را هم کشته، دشوارتر از گذشته خواهد بود.»

آقای هویگ علاوه بر مصرف داخلی (آمریکایی) این ماجرا درباره این روش خلاص شدن از جسد رهبران القاعده و داعش به فیگارو گفت: «اگر جسدی را می‌آوردیم، می‌توانستیم انتظار حملاتی را برای بازپس‌گیری بقایای آن به منظور برگزاری یک مراسم [دفن] مذهبی داشته باشیم.» معتقد است که در صورت دفن جسد در خاک [و البته به شرط افشای محل دفن] با خطر تبدیل آن به زیارتگاه هواداران هم وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهادت زن جوان ایزدی: ابوبکر بغدادی شخصا به امدادگر آمریکایی تجاوز کرد

تصاویر پنتاگون از حمله نیروهای آمریکا به مخفیگاه ابوبکر بغدادی

مرگ ابوبکر بغدادی؛ سرنوشت داعش چه می‌شود؟