روحانی: در مسیر آرامش اقتصادی قرار گرفتیم؛ همه کشورهای بزرگ جهان ایران را تحسین کردند

روحانی: در مسیر آرامش اقتصادی قرار گرفتیم؛ همه کشورهای بزرگ جهان ایران را تحسین کردند
Copyright عکس از پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایران گفت که اقتصاد ایران از سال‌های سخت خود فاصله گرفته و از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های اقتصادی کشور در مسیر و حرکت درستی قرار گرفته‌اند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور عصر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های ‏ایرانی و بین‌المللی از پایان «توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه» برای به تعبیر او زدن آسیب جدی به نظام ایران خبر داد و تاکید کرد: «با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کرده‌ایم.»

رئیس جمهوری ایران گفت که اقتصاد ایران از سال‌های سخت خود فاصله گرفته و از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های اقتصادی کشور در مسیر و حرکت درستی قرار گرفته‌اند به طوری که تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد، به ۳۴ درصد رسیده و کاهش نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز با سرعتی کمتر آغاز شده است.

آقای روحانی سپس مدعی شد که دولتش با ایجاد ۸۴۳ هزار شغل طی یک سال گذشته رکورد خوبی از خود بر جای گذاشته و نرخ بیکاری را به ۱۰.۵ درصد رسانده است.

او پیش‌بینی کرد که آمار نهایی مربوط به رشد اقتصادی ایران طی ۶ ماه نخست سال ۹۸ بر خلاف سال گذشته از افزایش تولید ناخالص داخلی ایران حکایت خواهد داشت.

آقای روحانی همچنین مدعی شد که صادرات ایران در مقایسه با سال گذشته رشد بیشتری دارد و با وجود منفی بودن تراز تجاری کشور ولی صادرات و واردات ایران در مسیر درستی قرار دارند.

وی همچنین از رشد ۴۰ درصدی ارزش پول ملی ایران در مقایسه با مهرماه سال گذشته خبر داد و تاکید کرد که «همه آمارها و ارقام‌ها و شاخص‌های اقتصادی نشانگر حرکت ما در مسیر آرامش اقتصادی است.»

او ضمن تقدیر و تشکر از تلاش مجموعه مدیران دولت خود برای کسب پیروزی در «جنگ بزرگ روانی، اقتصادی و سیاسی» اظهار داشت:« در سازمان ملل برای ما کاملاً روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران را تحسین می‌کردند.»

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران در مورد دلایل ادامه حضور جمهوری اسلامی در برجام گفت: «امروز به جز دو، سه کشور کوچک، هیچ دولت و کشوری نیست که اقدام آمریکا در خروج از برجام را تأیید کند و اگر ما بلافاصله از برجام خارج می‌شدیم، در ادامه در شورای امنیت، یک تحریم بین‌المللی علیه ایران وضع می‌کردند و آمریکا این بار تخلف خودش را تحمل نکند.»

آقای روحانی افزود: «متاسفانه ۳ کشور اروپایی پای تعهد خودشان نایستادند و از اردیبهشت سال ۹۸، کاهش تعهدات را آغاز کردیم و در این مسیر گام سوم را نیز که تحول بسیار بزرگی بود برداشته‌ایم ولی اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.»

بیشتر بخوانید:سنجش صحت ادعای روحانی؛ آیا تمامی شاخص‌های اقتصادی بهتر شده‌اند؟

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: «یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت‌و‌گوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است، می خواست نکات مورد نظر ایران را بشنودو نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند.» 

بیشتر بخوانید: خامنه‌ای به نخست وزیر پاکستان: پایان درست جنگ یمن، نتایج مثبتی خواهد داشت

روحانی: حمله به نفت‌کش ایران در دریای سرخ کار یک دولت بوده است

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار راشاتودی درباره حمله به نفت‌کش سابیتی گفت: «آن نفتکش دارای دوربین بوده و تصایر حمله ثبت شده است...از این تصاویر معلوم است که راکت‌ها از بیرون پرتاب شده و از چه زاویه‌ای اصابت شده است. قطعات برخی از این موشک‌ها در داخل کشتی وجود دارد و فیلم‌های آن برای ما ارسال شده و ما آن را دیده‌ایم. به گزارش ایرنا آقای روحانی افزود: «آن اقدام، کار یک فرد یا یک گروه نبود. حتما کار تروریستی بوده است. حتما دولتی این کار را صورت داده است. ما در حال بررسی هستیم. هر کشوری که این کار را انجام داده، باید منتظر عواقب آنها باشد.»

آقای روحانی در این نشست خبری افزود که احتمال پایان جنگ یمن در حال حاضر بیش از هر زمانی است. 

«پیشنهاد مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا هنوز هم روی میز است»

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار لس آنجلس تایمز درباره مبادله زندانیان ایرانی در آمریکا با زندانیان آمریکایی در ایران گفت: همواره بحث این مبادلات مطرح بوده است و در دولت قبل از ترامپ این مسائل بیشتر مطرح بود و یکبار هم به توافقی منجر شد و زندانیانی مبادله شدند. وی افزود: «در دوران ترامپ هم یکبار این مذاکره شروع شد که به نتیجه نرسید. بار دوم هم آمادگی وجود داشت اما به دلیل پیش شرط‌های غیرقابل قبولی که آمریکا تعیین کرد، انجام نشد. البته هنوز هم این مسئله به عنوان یک پیشنهاد روی میز است.»

آقای روحانی درباره محکومان به حبس دو کشور گفت: «زندانیان آمریکا در ایران عمدتا به دلیل مسائل امنیتی در زندان هستند، اما ایرانیانی که در آمریکا زندان شده اند، معمولا اتهامشان دور زدن تحریم هاست، که به نظر ما نه تنها جرم نیست که اقدام بسیار مثبتی هم است. چرا که تحریم های آمریکا غیرقانونی، ظالمانه و خلاف توافق های بین المللی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت متفاوت ترامپ و روحانی از پیش‌شرط مذاکره‌ای که در نیویورک انجام نشد

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل: پاسخ ایران به مذاکره تحت تحریم «نه» است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد