توافق رهبران صربستان، آلبانی و مقدونیه شمالی برای سفر بدون ویزا

توافق رهبران صربستان، آلبانی و مقدونیه شمالی برای سفر بدون ویزا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیران آلبانی و مقدونیه شمالی، درباره این طرح گفت: «هدف ما ایجاد شرایطی برای مردم است که بتوانندحداکثر تا پایان سال ۲۰۲۱ فقط با استفاده از کارتهای ملی‌شان از مرزهای بین سه کشور عبور کنند.»

آگهی

رهبران صربستان، آلبانی و مقدونیه شمالی روز پنجشنبه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۲۱، امکان سفر بدون ویزا برای شهروندان کشورهایشان را به اجرا بگذارند.

این توافق همچنین باعث خواهد شد که انتقال کالاها میان سه کشور آسانتر انجام شود، اقدامی که پیش‌بینی می شود باعث توسعه اقتصادی در منطقه شود.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیران آلبانی و مقدونیه شمالی، درباره این طرح گفت: «هدف ما ایجاد شرایطی برای مردم است که بتوانند حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۱ فقط با استفاده از کارتهای ملی‌شان از مرزهای بین سه کشور عبور کنند.»

رئیس جمهوری صربستان همچنین گفت که این توافق آینده بهتری برای مردم، استاندارهای بالاتر رفاه و نرخ کمتر بیکاری را به همراه خواهد داشت.

وی افزوده است:‌ «ما همه در مسیر پیوستن به اروپا هستیم اما توافق کردیم تا درباره سرنوشت خودمان تصمیم بگیریم.»

شش کشور حوزه بالکان غربی شامل آلبانی، بوسنی، کوزوو، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان در پی پیوستن به اتحادیه اروپا هستند اما فرایند عضویت‌شان به دلیل عوامل مختلف از جمله برکسیت بسیار کند شده است.

روابط متقابل بین این کشورها نیز تحت تاثیر میراث جنگ‌های خونین دهه ۱۹۹۰ بالکان چندان روابط آسانی نیست.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دپیلماتیک نوشته است که فرانسه با طرح مذاکرات عضویت مقدونیه شمالی و آلبانی مخالفت کرده است زیرا اتحادیه اروپا اکنون با چالش‌های بسیاری روبروست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصویب قانون مذهبی بحث‌برانگیز در مونته‌نگرو؛ نمایندگان پارلمان درگیر شدند

توهین و تحقیر و بستن به تخت؛ وحشت زایمان در صربستان

پارلمان آلبانی توافق جنجالی پذیرش پناهجو از ایتالیا را تصویب کرد