انتخابات پارلمانی پرتغال؛ سوسیالیست‌ها شریک ائتلافی خود را تغییر می‌دهند؟

انتخابات پارلمانی پرتغال؛ سوسیالیست‌ها شریک ائتلافی خود را تغییر می‌دهند؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو کوستا امیدوار است که بدون نیاز به رای احزاب حاضر در دولت ائتلافی کنونی بتواند در انتخابات روز یکشنبه اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

آگهی

رای دهندگان پرتغالی روز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

در حالی که نظرسنجی‌ها از پیشتاری آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر کنونی با گرایش چپ میانه حکایت دارد، هنوز مشخص نیست که آیا وی خواهد توانست اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان آینده را به دست آورد یا خیر.

حزب سوسیالیست آنتونیو کوستا هم اکنون در ائتلاف با دو حزب چپ افراطی است. مواضع احزاب حاضر در دولت ائتلافی کنونی بر ضد اتحادیه اروپا است. دولت ائتلافی کنونی به ائتلاف «تدبیر» شهرت یافته است.

آنتونیو کوستا امیدوار است که بدون نیاز به رای احزاب حاضر در دولت ائتلافی کنونی بتواند در انتخابات روز یکشنبه اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

بنا به نتیجه آخرین نظرسنجی‌های انجام شده که روز چهارشنبه منتشر شد، حزب سوسیالیست به تنهایی قادر به تشکیل دولت آینده نخواهد بود و اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست نخواهد آورد. احزاب کمونیست و جبهه چپ، شرکای ائتلافی حزب سوسیالیست در چهار سال گذشته بوده‌اند.

در این گزارش به انتخابات پارلمانی روز یکشنبه پرتغال و عرصه سیاسی این کشور پرداخته‌ایم. بررسی صحنه سیاسی پرتغال از این منظر که این کشور یکی از معدود کشورهای اروپایی است که در مقابل موج محبوبیت احزاب راست افراطی وعوامگرا مقاومت کرده است، می‌تواند جالب باشد.

موفقیت اقتصادی دولت ائتلافی آنتونیو کوستا

تعداد صاحب نظرانی که موفقیت اقتصادی دولت ائتلافی کنونی را بتوانند زیر سوال ببرند زیاد نیست.

صندوق بین‌المللی پول دستاوردهای اقتصادی دولت ائتلافی آنتونیو کوستا را الگویی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی پس از بحران اقتصادی دانسته است.

رشد اقتصادی پرتغال در سالهای اخیر بیش از میانگین کشورهای اروپایی بوده است. پرتغال در سال ۲۰۱۷ میلادی رشد اقتصادی ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۱۸ رشد اقتصادی ۲.۴ درصد را تجربه کرد.

نرخ بیکاری که هنگام انتخابات پارلمانی قبلی ۱۲ درصد بود اکنون به ۶.۳ درصد رسیده است. این در حالی است که کسری بودجه عمومی که در سال ۲۰۱۴ از هفت درصد فراتر رفته بود در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ۰.۴ درصد رسیده بود.

نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب سوسیالیست پرتغال با این نتایج اقتصادی می‌تواند در انتخابات روز یکشنبه روی حمایت ۳۷ درصد رای دهندگان حساب کند.

با این حال رسوایی اخیر دولت آنتونیو کوستا می‌تواند باعث شود سوسیالیست‌ها نتوانند به تنهایی اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورند.

رسوایی سلاح‌های تانکوس

مقادیری سلاح و مواد منفجره در ماه ژوئن ۲۰۱۷ از تانکوس، یک انبار تسلیحاتی در نزدیکی لیسبون به سرقت رفت. هر چند بیش از دو سال از آن ماجرا می‌گذرد اما این رسوایی در کارزار انتخاباتی پرتغال به ضرر حزب سوسیالیست شد.

خوزه آزردو لوپز، وزیر دفاع سابق پرتغال بر سر این رسوایی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

سلاح‌های به سرقت رفته که ارزش آنها به ۳۵ هزار یورو می‌رسید، چند ماه بعد در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری کشف شد.

دادستانی پرتغال بر این باور است که وزیر دفاع وقت پرتغال از سرقت این سلاح‌ها و مواد منفجره آگاهی داشته است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این رسوایی برای بسیاری از رای دهندگان پرتغالی یادآور رسوایی‌های خوزه سوکراتش، نخست‌وزیر پیشین این کشور و رهبر پیشین حزب سوسیالیست است. خوزه سوکراتش هم اکنون به اتهام فساد مالی و پولشویی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

شریک احتمالی سوسیالیست‌ها در دولت آینده چه حزبی است؟

رابطۀ آنتونیو کوستا به عنوان رهبر حزب سوسیالیست با شرکای ائتلافی این حزب در ماههای گذشته رو به وخامت گذاشته است. امری که ممکن است او را به سمت ائتلاف با حزب «مردم، حیوانات و طبیعت» سوق دهد. محبوبیت این حزب که برنامه‌ای در حمایت از حیوانات دارد در نظرسنجی‌ها افزایش یافته است.

آگهی

آندره سیلوا، رهبر حزب «مردم، حیوانات و طبیعت» اعلام کرده است که آماده حمایت از دولت آینده پرتغال است.

تعداد احزابی که در انتخابات روز یکشنبه پرتغال برای کسب کرسی‌های پارلمان به رقابت می‌پردازند نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است.

عدم اقبال به راست افراطی

پرتغال یکی از پنج کشوری در اتحادیه اروپا است که در پارلمان آن احزاب راست افراطی حضور ندارند. انتخابات روز یکشنبه هم بعید است که در این موضوع تغییری ایجاد کند.

محبوبیت دو حزب راست افراطی پرتغال اکنون به کمتر از یک درصد رسیده است.

کارشناسان بر این باور هستند که احزاب راست افراطی در پرتغال به دلیل دموکراسی نوپای این کشور که پس از حکومت فاشیستی در سال ۱۹۷۴ برپا شد برای کسب آراء رای دهندگان با مشکل روبرو هستند.

آگهی

این در حالی است که پرتغالی‌ها به مراتب بیشتر از اسپانیایی‌ها به تنوع قومی در کشورشان عادت دارند.

پرتغال برخلاف دیگر کشورهای اروپایی به دنبال جذب مهاجر از کشورهای دیگر است. مقامات پرتغال جذب مهاجران را راهی برای مقابله با پیری جمعیت این کشور می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرتغال صدور روادید برای اتباع ایرانی را به حالت تعلیق درآورد

نگاهی به زندگی سیاسی ماریو سوارش

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی