تحقیقات نشان می‌دهد مدرسه رفتن صبح‌ زود برای کودکان مضر است

تحقیقات نشان می‌دهد مدرسه رفتن صبح‌ زود برای کودکان مضر است
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات نشان می‌دهد مدرسه رفتن صبح‌ زود برای کودکان مضر است.

آگهی

نتیجه برخی تحقیقات نشان می‌دهد صبح زود به مدرسه رفتن برای کودکان مضر است و می‌تواند سلامت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات در مورد بهترین زمان برای شروع مدارس برای چند دهه مورد مطالعه قرار گرفته است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سی‌سی‌دی، انجمن خواب آمریکا، ای‌اس‌ای، انجمن روانشناسی و انجمن پزشکی آمریکا در تحقیقات جامعی دریافته‌اند که کار مدارس نباید زودتر از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شود. با این حال در اکثر کشورها زنگ نخست مدرسه بین ۷ تا ۸ صبح به صدا در می‌آید.

خواب به طور کلی چهار یا پنج مرحله دارد که مراحل اول را «خواب بدون حرکات سریع چشم» و مرحله آخر را «خواب همراه با حرکات سریع چشم» می‌نامند.

مرحله اول خواب که به خواب سبک مشهور است، کوتاه‌ترین مرحله خواب است که به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و طی آن بدن شروع به کند شدن می‌کند. در مرحله دوم حرکت چشم، ضربان قلب، دمای بدن و فعالیت عضلات کاهش یافته و ذهن را برای خواب عمیق آماده می‌کند. در مراحل سوم و چهارم بدن وارد دوره خواب عمیق می‌شود.

اگر فرد در این مراحل بر اثر یک محرک خارجی به طور ناگهانی از خواب بیدار شود ممکن است تا چند دقیقه دچار گیجی در مورد زمان و مکان شود. مرحله آخر که معمولا ۹۰ دقیقه از زمانی که به خواب می‌رویم به طول می‌انجامد، پیچیده‌ترین مرحله خواب است. این مرحله بسیار برای سلامت روان و جسم حائز اهمیت است.

از نظر زیست شناسی بدن کودکان و نوجوانان طوری برنامه‌ریزی شده که حدود ساعت ۱۱ شب به خواب بروند و ساعت ۸ صبح از خواب برخیزند. به همین علت زمان شروع مدارس با ساعات خواب آنان هم‌خوانی ندارد. شروع مدارس در صبح زود سبب می‌شود که مرحله آخر خواب که حیاتی‌ترین بخش آن است کوتاه شود و این مساله به سلامت کودکان آسیب می‌زند. کمبود خواب در کودکان و نوجوانان با ابتلاء زودهنگام به فشار خون بالا، چاقی، دیابت و تضعیف سیستم ایمنی مرتبط است.

در مقابل، مطالعات نشان داده است آغاز کار مدارس پس از ساعت ۹ صبح سبب افزایش قدرت یادگیری و پیشرفت درسی کودکان و نوجوانان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرا با وجود آگاهی به این خطرات در وضعیت مدارس تغییری ایجاد نمی‌شود؟

تغییر ساعت مدارس نیازمند ایجاد تغییرات اساسی در نظم شهری است. ساعت کار سرویس‌های عمومی و زمان کار والدین باید تغییر کند که در نتیجه آن کل نظام اداری کشورها نیازمند تغییرات اساسی است. ایجاد این تغییرها نیازمند بازبینی کلی در برنامه‌های کشوری در سطح عالی است.

تحقیقات در مورد بزرگسالان نیز نشان می‌دهد که در دنیای مدرن مدت زمان خواب آنان نیز کوتاه‌تر شده و سلامت آنان را نیز به خطر می‌اندازد.

افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابند ۱۳ درصد بیش از افرادی که خواب کامل (۷ تا ۹ ساعت در روز) دارند در خطر مرگ زودرس هستند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که میزان کارآیی این افراد نیز کمتر است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادربزرگ چینی در ۶۷ سالگی صاحب فرزند شد

دانشمندان: حتی چهار شب کم‌خوابی سبب تغییر سوخت‌وساز چربی‌ها و افزایش وزن می‌شود

شب‌ زنده‌داران زودتر می‌میرند