تشکیل دولت سودان پس از برکناری عمر البشیر؛ برای نخستین بار یک زن وزیر خارجه شد

تشکیل دولت سودان پس از برکناری عمر البشیر؛ برای نخستین بار یک زن وزیر خارجه شد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر سودان روز پنجشنبه از تشکیل نخستین دولت پس از سرنگونی حکومت عمر البشیر خبر داد.

آگهی

نخست وزیر سودان از تشکیل نخستین دولت پس از برکناری حکومت عمر البشیر خبر داد.

عبدالله حمدوک که پیشتر به‌عنوان نخست وزیر دولت انتقالی سوگند یاد کرده بود، روز پنجشنبه ۱۴ شهریور اسامی وزرای کابینه این کشور را اعلام کرد.

بر اساس توافق ارتش و ائتلاف مخالفان در سودان بر سر تقسیم قدرت در این کشور آفریقایی، دولت انتقالی به مدت سه سال قدرت را در دست خواهد گرفت و بعد از آن انتخابات سراسری برای تعیین رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:شورای نظامی سودان با مخالفان توافقی برای تقسیم قدرت امضاء کرد

آقای حمدوک، امروز ضمن اعلام اسامی ۱۸ وزیر در کابینه جدید گفت که نام دو وزیر باقی مانده را بعدا معرفی خواهد کرد. در بین وزرای اعلام شده، اسما عبدالله به‌عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد. از خانم اسما عبدالله نخستین زنی است که در سودان به این سمت می رسد. غیر از او دو وزیر زن دیگر نیز در کابینه جدید معرفی شده‌اند.

آقای حمدوک در سخنانی تشکیل دولت را مرحله‌ای جدید در تاریخ سودان توصیف کرد و گفت: «شرایط برای صلح فراهم است و مهمترین اولویت دولت انتقالی توقف جنگ است.»

نخست وزیر همچنین ابراهیم البداوی، اقتصاددان سابق بانک جهانی را برای رهبری وزارت دارایی معرفی کرد. طبق گفته کارشناسان، بازنگری در اقتصاد بیمار سودان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت انتقالی محسوب می‌شود.

عمرالبشیر پس از سه دهه حکومت در ۲۲ فروردین گذشته و در پی چهار ماه اعتراض سراسری مردم با فشار ارتش، از قدرت کنار رفت. رئیس جمهور سابق سودان هم اکنون در زندان کوبر خارطوم تحت بازداشت است و شنبه هفت سپتامبر چهارمین جلسه دادگاه وی برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همزمان با ورود پمپئو به سودان؛ خارطوم: فعلا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟

همزمان با مذاکرات صلح، سودان بار دیگر هدف بمباران هوایی قرار گرفت