شینزو آبه: برای کاهش تنش با ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گفتنی است که شینزو آبه پیشتر نیز در جریان سفر به تهران تلاش کرده بود پیامی از سوی رئیس جمهوری آمریکا را به علی خامنه ای، رهبر ایران منتقل کند که با واکنش منفی طرف ایرانی مواجه شده بود.

آگهی

ژاپن می گوید پیش از پاسخ به درخواست همراهی واشنگتن در زمینه مشارکت نظامی در زمنیه حفظ امنیت در خلیج فارس و دریای عمان برای کاهش تنش های موجود میان ایران و آمریکا هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهد داد.

این موضع توکیو در حالی مطرح شده که آمریکا از ژاپن خواسته است نیروی دریایی این کشور در ائتلاف نظامی برای حفاظت از آب های استراتژیک در مرزهای آبی ایران و یمن مشارکت کند.

رسانه های ژاپنی اعلام کرده اند که پیشنهاد آمریکا با هدف تقویت نظارت بر کریدورهای استراتژیک حمل نفت و حامل های انرژی در خاورمیانه و آب های مشرف به حریم دریایی ایران و یمن از جمله برنامه های اصلی سفر هفته جاری جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ژاپن است.

شینرو آبه، نخست وزیر ژاپن در این خصوص اعلام کرده است که کشورش پیش از هرگونه تصمیم و پاسخ به درخواست پیوستن به ائتلاف آمریکا تلاش دارد با ایفای نقشی منحصر به فرد در جهت کاهش تنش ها با ایران حرکت کند.

نخست وزیر ژاپن که یکروز پس از پیروزی ائتلاف سیاسی تحت هدایت وی درانتخابات مجلس علیای پارلمان کشورش در یک کنفرانس خبری سخن می گفت در این خصوص تصریح کرد: «ما از روابط دوستانه دیرین و سنتی با ایران برخورداریم و من به شخصه بارها با رئیس جمهوری و دیگر رهبران این کشور دیدار و گفتگو کرده ام.»

بیشتر بخوانید:

آقای آبه در ادامه یادآور شد: «ژاپن پیش از اتخاذ هر تصمیمی، تمام تلاش های لازم برای کاستن از تنش ها میان ایران و آمریکا را انجام خواهد داد.»

شینزو آبه همچنین با تاکید بر این نکته که ژاپن برای پاسخ گویی به طرح پیشنهادی آمریکا نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتری دارد، خاطرنشان کرد که دو کشور در این موضوع به صورت تنگاتنگ با یکدیگر در تماس هستند.

جان بولتون که در سفر دوره ای به شرق آسیا قرار است پس از ژاپن از کره جنوبی دیدن کند پیشتر با شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی ژاپن و نیز تارو کونو، وزیر امور خارجه این کشور ملاقات و گفتگو کرده است.

آقای بولتون پس از این دیدارها به خبرنگاران گفته بود: «ما گفتگوهای سازنده ای با طرف های ژاپنی داشتیم و در خصوص مجموعه متنوعی از موضوعات و مشکلات با آنها گفتگو کردیم.»

گفتنی است که شینزو آبه پیشتر نیز در جریان سفر به تهران تلاش کرده بود پیامی از سوی رئیس جمهوری آمریکا را به علی خامنه ای، رهبر ایران منتقل کند که با واکنش منفی طرف ایرانی مواجه شده بود.

آیت الله خامنه ای در جریان ملاقات با نخست وزیر ژاپن به صراحت اعلام کرده بود که شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیداند و هیچ پاسخی نیز به او نخواهد داد. رهبر ایران در این دیدار با اشاره به بی اعتمادی به وعده ها و تعهدات دولت آمریکا تاکید کرده بود که کشورش تجربه تلخ مذاکرات گذشته با واشنگتن را تکرار نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر جدید ژاپن تعیین شد؛ سوگا جانشین آبه می‌شود

گفتگوی تلفنی شینزو آبه با دونالد ترامپ پس از دیدار با روحانی

دو نفر دیگر پس از مصرف مکمل‌‌های غذایی حاوی «بنی کوجی» در ژاپن جان باختند