دور جدید مناقشه میان قبرس و ترکیه بر سر حق حفاری نفت و گاز

دور جدید مناقشه میان قبرس و ترکیه بر سر حق حفاری نفت و گاز
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اجلاس ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در آخر هفته گذشته، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت تصمیم ترکیه مبنی بر حفاری نفت و گاز در آب‌های تحت مناقشه قبرس، «غیرقابل قبول» است. او اضافه کرد در مناقشه بین دو کشور، کمیسیون طرف قبرس را می‌گیرد. اما دلیل این مناقشه چیست؟

آگهی

در اجلاس ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در آخر هفته گذشته، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا گفت تصمیم ترکیه مبنی بر حفاری نفت و گاز در آب‌های تحت مناقشه قبرس، «غیرقابل قبول» است. او اضافه کرد در مناقشه بین دو کشور، کمیسیون طرف قبرس را می‌گیرد.

ترکیه ماه گذشته یک کشتی ویژه حفاری به آب‌های قبرس فرستاد. پنجشنبه گذشته نیز این کشور یک کشتی دیگر به نواحی شمال شرقی شبه‌جزیره کارپاس اعزام کرد تا اکتشاف نفت و گاز در عمق ۳۳۰۰ متری را شروع کند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا در پی فشار یونان و قبرس، با صدور بیانیه‌ای اقدام ترکیه را «غیرقانونی» خواند و به آنکارا هشدار داد در صورت متوقف نکردن عملیات حفاری آماده است تا « واکنش مناسب» را انجام دهد.

ترکیه در مقابل می‌گوید حفاری‌اش قانونی است چراکه در آب‌های سرزمینی‌اش در شمال قبرس انجام می‌شود. البته به جز ترکیه هیچ کشور دیگری این آب‌ها را متعلق به آنکارا نمی‌داند.

در واقع قبرس و اتحادیه اروپا منطقه شمالی جمهوری قبرس و آب‌های محیط آن را بخشی از قبرس محسوب می‌کنند که این کشور می‌تواند در آن به ماهیگیری، حفاری و فعالیت‌های اقتصادی بپردازد.

ترکیه نیز استقلال قبرس و مالکیت منطقه توسط این کشور را به رسمیت می‌شناسد، اما در عین حال حفاری در این منطقه را حق خود می‌داند.

ترکیه و قبرس از سال ۱۹۷۴ بدین سو هیچ رابطه دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

اتحادیه اروپا چه کار می‌تواند بکند؟

اتحادیه اروپا از همین حالا به بخش اقدام خارجی خود دستور داده است تا گزینه‌های برخورد احتمالی را در اختیار اتحادیه بگذارد.

وضع تحریم‌ها و ضبط اموال افراد و شرکت‌های دخیل در عملیات حفاری می‌تواند اولین گام اتحادیه اروپا در وادار کردن ترکیه به توقف اقدام خود باشد.

در مراحل بعدی توقف مذاکرات تجاری با ترکیه بر سر بازار اروپا می‌تواند گزینه دیگر باشد. ترکیه اکنون در تجارت اقلام صنعتی خود با اتحادیه اروپا از تعرفه رایگان سود می‌برد که توقف آن می‌تواند ضربه‌ای به اقتصاد آنکارا باشد.

در نهایت تعلیق رسمی مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای اعمال فشار به رجب طیب اردوغان باشد. مذاکراتی که بیش از یک سال است به دلیل نگرانی در مورد وضعیت ترکیه تحت ریاست‌جمهوری آقای اردوغان متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مانور مشترک بریتانیا و فرانسه با قبرس؛ لندن ناوسرفرماندهی به مدیترانه گسیل می‌کند

برگزاری دور دوم انتخابات قبرس ترک نشین با چالش «روابط با ترکیه»

اسرائیل به جمع صادرکنندگان گاز جهان می‌پیوندد