رئیس جمهوری تازه منتخب قزاقستان:‌ ما به روسیه مطلقا نیاز داریم

رئیس جمهوری تازه منتخب قزاقستان:‌ ما به روسیه مطلقا نیاز داریم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قاسم جومرت توکایف در حالی به عنوان رئیس جمهور قزاقستان انتخاب شد که این کشور شاهد شدیدترین اعتراضات خیابانی طی چند سال گذشته بود. یورونیوز درباره رفتار دولت با معترضان با جومرت توکایف گفتگو کرده است. از او پرسیده‌ایم که آیا امکان دارد سیستم حکومت قزاقستان به‌تدریج به سیستم حکومت ایران شبیه شود؟‌

قاسم جومرت توکایف، رسماً به عنوان دومین رئیس جمهوری قزاقستان سوگند یاد کرده است. وی جایگزین نورسلطان نظربایف شد که در مارس گذشته (اسفند ۱۳۹۷ شمسی)‌ بعد از سه دهه، از قدرت کناره‌گیری کرد.

بعد از استعفای سلطان نظربایف ۷۸ ساله، قاسم جومرت توکایف به عنوان رئیس جمهور موقت قزاقستان انتخاب شد. او سرانجام در انتخابات روز نهم ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی، با کسب ۷۰ درصد آراء رسما رئیس جمهور قزاقستان شد.

انتخابات قزاقستان در حالی برگزار شد که این کشور شاهد جدی ترین تظاهرات ضددولتی طی چند سال اخیر بود. معترضان به برگزاری انتخابات خواستار «تحریم» آن شده و ادعا کرده بودند که انتخابات به‌‌صورت عادلانه برگزار نشده و نتیجه آن از قبل معلوم بوده است.

یورونیوز با قاسم جومرت توکایف درباره این اعتراضات، رابطه قزاقستان با روسیه و اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نقض آزادی‌های اساسی در انتخابات ریاست جمهوری نهم ژوئن قزاقستان

یورونیوز:‌ سوال اول درباره گزارش سازمان امنیت و همکاری اروپا است. در این گزارش به نقض آزادی‌های اساسی در انتخابات اشاره شده و همچنین گفته شده است که هیچ تضمینی وجود ندارد که شمارش آرا به صورت منصفانه صورت گرفته باشد. آیا قصد دارید در این زمینه تحقیق کنید؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «تمام شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد وجود داشت. می‌پذیرم که در برخی از حوزه‌های رای‌گیری تخلفهایی صورت گرفت. البته یک تحلیل و بررسی دقیق انجام خواهد شد و اگر این همه تأیید شود، اقدامات سازمانی انجام می گیرد.»

یورونیوز:‌ تمام دنیا تصاویر اعتراضات را در روز رای گیری دیدند. صدها نفر ازکسانی که معتقد بودند انتخابات غیر دموکراتیک است، دستگیر شدند. موضعتان در مقابل دستگیری معترضان چیست؟‌

قاسم جومرت توکایف:‌ « در حال حاضر مشغول بررسی خواسته‌های کسانی هستیم که برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند. کار من مطالعه دقیق این خواسته ها و گوش دادن به حرفهای معترضان ست. به نظرم باید بین مردم و مقامات فضای گفتگو برقرار کنیم. به همین منظور هم من یک کمیته اعتماد اجتماعی ایجاد کردم.»

یورونیوز:‌ اما عده ای هم از این شیوه انتقال قدرت راضی نیستند. آنها هم برای اعتراض به خیابان آمدند.

قاسم جومرت توکایف:‌ «در مورد انتقال قدرت، تا آنجا که من می‌دانم، شکایات جدی علیه مقامات وجود ندارد، اما واژه «موقت»‌ قابل قبول نیست. من یک مسافر ترانزیت نیستم که منتظر هواپیما یا قطار بعدی است. من رئیس جمهور منتخب مردم هستم و بدون استثنا به تمام مردم خدمت خو‌اهم کرد.»

«می‌خواهیم مسائل را با گفتگو، و نه در فضای هرج و مرج خیابانی حل کنیم»

یورونیوز:‌ می‌دانم که شما حساب توییتری دارید. شاید در باره دو هشتگ WakeUpKazakhstan یا KazakhSpring شنیده‌اید که اخیرا خیلی معروف شدند. اعتراضات به انتخابات ادامه دارد. به نظرتان این خطر وجود دارد که جنبش اعتراضی در قزاقستان گسترده‌تر شود؟ در این صورت استراتژی‌تان در مقابل معترضان چه خواهد بود؟‌

قاسم جومرت توکایف:‌ «استراتژی ما برقراری گفتگو است. جنبش‌هایی که به آن اشاره کردید عمدتا از جوانان خلاق تشکیل شده‌اند. اولویت سیاسی من جذب جوانان به قدرت، برای حل مسائل مهم ملی است. قطعا از نمایندگان تمام این جنبش‌ها دعوت به‌عمل خواهد آمد. در نتیجه می‌توانیم مسائل را در میز گفتگو، و نه در خیابان و در فضای ناآرامی و هرج و مرج حل کنیم.»

یورونیوز:‌ یعنی اعتراضات خیابانی سرکوب خواهد شد؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «طبعا هر نوع اقدام غیرقانونی متوقف خواهد شد. دفتر دادستان کل بارها نسبت به شورش و برگزاری تجمع غیرقانونی در خیابان هشدار داده است چون باعث مزاحمت برای کسانی خواهد شد که نمی‌خواهند در این تجمع‌ها شرکت کنند. در نتیجه قانونی وضع خواهد شد که طبق آن کسانی که می‌خواهند برای بیان دیدگاه‌های خود به خیابان بیایند، باید با مقامات مربوطه تماس بگیرند و محل خاصی برای تجمع آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورونیوز: چه بر سر کسانی خواهد آمد که دستگیر شده‌اند؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «به دادستان کل دستور دادم که این موضوع را به‌طور جدی پیگیری کند.کسانی‌ که تخلفتشان‌ آسیب جدی به امنیت عمومی وارد نکرده است، در اسرع وقت آزاد خواهند شد. به من گفته‌اند که عده‌ای نباید دستگیر می‌شدند و تصادفا بازداشت شده است. قطعا از این افراد عذرخواهی خواهیم کرد و به‌سرعت آزادشان می‌کنیم. این مشکل حل می‌شود.»

یوورنیوز:‌ با کسانی که می‌گویند انتخابات عادلانه (منصفانه) برگزار نشد، چه کار می‌کنید؟‌

قاسم جومرت توکایف:‌ «آنها هم آزاد می‌شوند. چون این نظر شخصی شان است. گرچه من معتقدم که انتخابات عادلانه برگزار شد.»

رابطه قزاقستان با روسیه؛ آیا جومرت توکایف به دعوت پوتین به روسیه رفت؟‌

یورونیوز:‌ در چهارم آوریل، دو هفته پس از اینکه رئیس‌جمهور موقت شدید، به روسیه سفر کرده و با ولادیمیر پوتین ملاقات کردید. در این سفر از نظربایف هم نقل‌قول کردید که رابطهٔ‌ بین روسیه و قزاقستان رابطه‌ای بنیادی است. آیا پوتین شما را دعوت کرد؟ چرا به روسیه رفتید؟‌ آیا پوتین خواستار ضمانت‌هایی از شما شد؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «این‌که اولین سفر خارجی من به دعوت رئیس‌جمهوری روسیه به آن کشور بود، منطقی است. چون مرز بین ما و روسیه طولانی‌ترین مرز بین دو کشور در جهان است و این مرز ما را جدا نمی‌کند بلکه ما را به هم پیوند می‌زند. مذاکرات ما در مسکو پرمحتوا و بسیار خوب بود. بیانیه‌های مشترکی را امضا کردیم. البته طبیعی است که رئیس جمهوری روسیه از ما ضمانتی نخواست چون هر دو طرف متوجه هستند که لازم است همکاری‌ها بین دو کشور افزایش یابد. من عمیقاً اعتقاد دارم که قزاقستان به روسیه نیاز مطلق دارد، چون روسیه دولت بزرگی است که همسایهٔ قزاقستان است و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است. اما روسیه هم بدون قزاقستان وضعیت متفاوتی خواهد داشت.»

«اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری قزاقستان است»

یورونیوز:‌ آیندهٔ روابط استراتژیک با اروپا را چطور می‌بینید؟ و این روابط باید بر اساس کدام اصول استوار باشد؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «اتحادیهٔ اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری قزاقستان است. ارزش مبادلات تجاری ما با اتحادیه اروپا بیش از ۳۳ میلیارد یورو است که بیش از نصف مبادلات تجاری قزاقستان است. بنابراین اهمیت همکاری با اتحادیه اروپا مطلقاً روشن است. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا اخیراً اینجا بود و مذاکرات ما به‌خوبی برگزار شد. معلوم شد که در کدام زمینه‌های اصلی باید با اتحادیه اروپا همکاری کنیم و از این نظر من به آینده بسیار خوش‌بین هستم. مهم‌ترین زمینه‌ها، تجارت و همکاری اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گفتگو دربارهٔ همکاری استراتژیک در صحنهٔ بین‌المللی، و بهره‌گیری از تجربهٔ کشورهای پیشرفتهٔ اروپا در تحولات سیاسی جامعه است.»

بیشتر بخوانید:

اهمیت استراتژیک قزاقستان در جنگ تجاری آمریکا و چین

یورونیوز: چین و ایالات متحده آمریکا مشغول جنگ تجاری با یکدیگر هستند. قزاقستان در مسیرهای تجارت چین که بخشی از طرح جاده ابریشم است، از موقعیتی استراتژیک برخوردار است. آیا فکر می‌کنید این جنگ تجاری برای قزاقستان خطر دارد؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «خطرهایی وجود دارد. جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین نگران‌کننده است چون قزاقستان صادرکنندهٔ عمده بسیاری از مواد خامی است که چین نیاز دارد. افت قیمت محصولات قزاقستان خطر اصلی است. اما فکر می‌کنیم که دیر یا زود چین و ایالات متحده به توافق خواهند رسید. من با روحیه رهبران و مردم چین آشنا هستم و فکر می‌کنم دو طرف به سازش خواهند رسید.»

یورونیوز: شما که در روابط با چین متخصص هستید چه توصیه‌ای برای ترامپ دارید؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «چینی‌ها را در مخمصه نیاندازید چون حفظ آبرو از هر چیز دیگر برای چینی‌ها مهم‌تر است.

آيا امکان دارد سیستم حکومت قزاقستان به‌تدریج به سیستم حکومت ایران شبیه شود؟

یورونیوز: اولین تصمیم شما این بود که اسم شهر «آستانه» را به «نورسلطان» تغییر دهید. نورسلطان نظربایف تنها رهبری است که ملت قزاقستان تا کنون شناخته است. او لقب «پدر ملت» قزاقستان را دارد و و رهبر حزب حاکم نور اُتان است. این نکات چه اثری بر نحوهٔ کار شما خواهد داشت؟‌ آیا مرتباً با او ملاقات خواهید کرد - می‌شود پیش‌بینی کرد که سیستم حکومت شما به‌تدریج به سیستم حکومت ایران شبیه شود؟‌

قاسم جومرت توکایف:‌ «نورسلطان نظربایف بنیان‌گذار دولت ماست و هم‌چنان در کار سیاست باقی خواهد ماند، من فکر می‌کنم که لازم است در بارهٔ مسائل استراتژیک با او مشورت کنم و بر همین اساس به‌طور مرتب با او ملاقات می‌کنم. خود نورسلطان نظربایف گفته است که در قزاقستان دو مرکز قدرت (قدرت دوگانه)‌ وجود نخواهد داشت و او از قدرت کنار خواهد رفت. اما او به رئیس‌جمهور کمک خواهد کرد و این‌ که تا چه زمان به این کار ادامه خواهد داد به خود او بستگی دارد.»

یورونیوز:‌ چقدر طول کشید که جانشینش را پیشنهاد کند. خبر داشتید که چه می‌گذرد؟

قاسم جومرت توکایف:‌ «سه سال و نیم پیش به من گفت: تو رئیس‌جمهور بعدی خواهی بود. نیاز به زمان داشت، به دنبال لحظهٔ مناسب بودیم.»

یورونیوز:‌ هیچ شکی هم نداشتید که انتخابش شما خواهید بود؟‌

قاسم جومرت توکایف:‌ «شک که همیشه هست. اما من که از بدون هیچ سابقهٔ قبلی وارد کار سیاست نشده بودم، نخست وزیر بودم، سال‌ها وزیر خارجه بودم و حدود ده سال هم رئیس سنا بودم. تقریباً سه سال هم ریاست دفتر نمایندگی قزاقستان در مقر سازمان ملل در ژنو برعهده داشتم. بیشتر مردم در قزاقستان مرا می‌شناسند، در خارج از کشور هم شناخته‌شده هستم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهر نورسلطان قزاقستان میزبان چهارمین کنفرانس روسای پارلمان‌های اوراسیا

رئیس کمیته حقیقت‌یاب: نام مرتکبان جنایت علیه بشریت در سرکوب اعتراضات ایران مشخص اما محرمانه است

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد