مالزی هزاران تن ضایعات پلاستیکی را به کشورهای غربی پس می‌فرستد

مالزی هزاران تن ضایعات پلاستیکی را به کشورهای غربی پس می‌فرستد
مالزی هزاران تن ضایعات پلاستیکی را به کشورهای غربی پس می‌فرستد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر محیط زیست مالزی: «مالزی زباله‌دانی نیست. درست است که ما کشور بزرگی نیستیم، ولی این دلیل نمی‌شود که کشورهای پیشرفته این گونه به ما زور بگویند.»

آگهی

مالزی ۳ هزار و ۳۰۰ تن ضایعات و زباله پلاستیکی بازیافت‌ناپذیر را به برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، بریتانیا، کانادا و استرالیا پس می‌فرستد.

یئو بی یین، وزیر محیط زیست مالزی روز سه‌شنبه ۷ خرداد با اعلام این مطلب گفت کشورش نمی‌خواهد به زباله‌دان کشورهای ثروتمند بدل شود. وی گفت بعد از آن که چین در سال گذشته واردات زباله‌های پلاستیکی را ممنوع کرد، اکنون مالزی و بسیاری دیگر از کشورهای در حال رشد به مقصد تازه این ضایعات بدل شده‌اند.

خانم یین تصریح کرد زباله‌هایی که قرار است درون ۶۰ کانتینر بارگیری و به کشور مبدأشان پس فرستاده شوند، در واقع از راه قاچاق وارد مالزی شده و در کارگاه‌های غیرقانونی در این کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. وی در حالی که زباله‌ها را در سایتی در حوالی کوالالامپور پایتخت مالزی به خبرنگاران نشان می‌داد، گفت که ده تا از این کانتینرها قرار است تا دو هفته دیگر راهی شوند.

ضایعاتی که در زباله‌های درون این کانتینرها دیده می‌شوند شامل سیم‌های برق تولید بریتانیا، کارتن‌های شیر تولید استرالیا، سی‌دی‌های تولید بنگلادش و نیز بسته‌های بزرگ حاوی لوازم خانگی و وسایل برقی اسقاطی تولید آمریکا، کانادا، ژاپن، عربستان و چین است.

بیشتر بخوانید:

با وجود آن که این مقدار زباله بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما وزیر محیط زیست مالزی معتقد است با توجه به ممنوعیت واردات این گونه اشیا در چین، ضایعات موجود در مالزی تنها می‌تواند «نوک کوه یخ» باشد که بخش اعظم آن دیده نمی‌شود. 

وی که در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، افزود: «مالزی زباله‌دانی نیست. درست است که ما کشور بزرگی نیستیم ولی این دلیل نمی‌شود که کشورهای پیشرفته این گونه به ما زور بگویند.»

به گفته این مقام دولت مالزی، تنها در یک مورد، یک شرکت بازیافت بریتانیایی در عرض دو سال بیش از ۵۵ هزار تن ضایعات پلاستیکی را با حدود هزار کانتینر به مالزی صادر کرده است.

دولت مالزی از ماه ژوئیه سال گذشته تاکنون ۱۵۰ کارخانه غیرقانونی بازیافت ضایعات پلاستیکی را تعطیل کرده و در ماه اخیر ۵ کانتینر زباله‌های پلاستیکی از مبدأ اسپانیا را به این کشور بازگردانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رودخانه‌ مملو از پلاستیک و زباله درینا در بوسنی

هر اروپایی در سال نیم تن زباله تولید می‌کند

۱۰ سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی بستگان قربانیان در چین خواستار جستجوی دوباره شدند